Sök

Footway inleder marknadsföringssamarbete med Klarna

KlarnaFootwaye-handel

Sebastian Siemiatkowski, vd Klarna och Martin Kamphav, head of business development på Footway.Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Footway tar hjälp av betaljätten.

Footway slår ihop sina påsar med Klarna och ingår ett nytt vad man kallar "långsiktigt partnerskap" med betalbolaget.

I ett pressmeddelande skriver bolagen att Footway kommer att använda sig både av Klarnas betallösning och de marknadsföringstjänster som bolaget har.

"Vi är väldigt glada över att förlänga vårt partnerskap och att Klarna kan stödja vår globala strategi att snabbt växa antalet varumärken på vår plattform", säger Martin Kamphav, head of business development på Footway.

"Målet är att attrahera nya kunder, växa deras affär och stötta expansion till nya marknader bland annat genom vårt breda utbud av marknadsföringslösningar."

Klarna köpte i början av november Pricerunner i en miljardaffär men det vara bara det senaste i en lång rad förvärv som skedde under 2021 (du kan se alla här).

Har skapat mindre team

Satsningen är en del i att Klarna har utvecklat sitt marknadsförings- och tillväxterbjudande och bolaget har skapat små team på åtta medarbetare som ska hjälpa e-handlare att växa affären.

"Våra dedikerade team arbetar utifrån tydliga problemområden med fokus på våra kunders tillväxt för att ge råd, bygga och utveckla kundernas varumärken beroende på deras behov", säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Samarbetet kommer att omfatta Klarnas egna sociala kanaler, samt Klarnas utbud av marknads- och medielösningar, där Comparison Shopping, en AI-driven stylingmotor, en virtuell shoppingplattform, och en influencer marketing- och mätplattform är några exempel.

Läs mer