Sök

1000 miljarder (!) till kreatörerna – här är de svenska vinnarna i streamingkriget

ViaplayNentStreaming

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson, Evin Ahmad från Snabba Cash och Felix Herngren. CashFoto: TT / Press / Istockphotos.com

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

När amerikanska jättar som Netflix och Disney nu ökar insatserna rejält i kampen om tittarna innebär det jackpott för små, svenska produktionsbolag.

“Jag skulle säga att den här utvecklingen gynnar kreativiteten”, säger Felix Herngren, grundare av produktionsbolag FLX som är en av vinnarna i streamingkriget.

Bolag som Netflix, Disney och Amazon fortsätter att kämpa om andelarna på den växande streamingmarknaden.

De största streamingjättarna i USA planerar att fortsätta sin satsning på att producera eget innehåll. Den totala budgeten för de åtta största bolagen uppges uppgå till över 1000 (!) miljarder kronor, enligt Financial Times.

Både 2020 och 2021 har varit starka år för branschen som helhet med pandemin som främsta orsak. Nedstängningar världen över har inneburit att konsumenter har varit villiga att lägga mer pengar på digital underhållning. 

Trots att tillväxten i branschen förväntas bli sämre 2022 så ökar ändå satsningen på att skapa eget innehåll till sina plattformar.

“Det finns ingen återvändo. Det enda sättet för bolagen att konkurrera är att spendera mer och mer pengar på premiuminnehåll”, säger Michael Nathansson, medieanalytiker på MoffettNathanson.

Svenska vinnarna

När streamingbolagen storsatsar är det troligt att en inte helt obetydlig del kommer att sippra ner till just de svenska kreatörerna. 

Flera aktörer har de senaste åren satsat på att producera just svenska originalserier. Serier som Snabba Cash, Störst av allt och Young Royals har alla lyckats nå en stor publik både i Sverige och internationellt. 

Något som ytterligare stärker tesen att svenska produktionsbolagen kommer gynnas är att flera av streamingbolagen ökar sin närvaro i Sverige. HBO har redan idag etablerat ett Sverigekontor och Netflix har under året börjat bygga sitt team i Stockholm. 

Breakit har tittat närmre på några av svenska produktionsbolagen som blir vinnare när streamingbolagen gör sin stora innehållssatsning.

# SF Studios omsatte förra året 389 miljoner kronor och är därmed ett av de allra största produktionsbolagen på den svenska marknaden. Bolaget är ägt av Bonnier.

Under många år satsade bolaget allt mindre på att producera film och i högre utsträckning på att distribuera film. 2013 köpte SF Studios upp produktionsbolaget Tre Vänner och blev i och med uppköpet en mer aktiv producent igen. De senaste åren har SF Studios exempelvis producerat filmerna “En man som heter Ove” och “Borg/McEnroe”.

2019 köpte bolaget också in sig som storägare i Felix Herngrens produktionsbolag FLX med en investering på 144 miljoner kronor. FLX omsatte cirka 300 miljoner under 2020 och kommer 2021 omsätta över 400 miljoner kronor, enligt Felix Herngren i en intervju i Di Weekend

”Normalt efter en pitch kan processen fram till ett beslut ta tre år, vilket är hopplöst i de fallen som det blir ett nej. Men med Netflix handlar det ofta om fem, sex veckor från presentation till att man är i gång. Det är superskönt.”, sa Felix Herngren i Di Weekend då. 

Konkurrensen med annat innehåll på de stora plattformarna kommer inte heller vara något större problemen enligt Felix Herngren.

“Netflix är en marknad med 214 miljoner abonnemang, vilket innebär en potential på kanske en miljard tittare. Det betyder att jag kan göra någonting väldigt smalt, som Netflix ändå tycker är värt pengarna i förhållning till antal tittningar. Så jag skulle säga att den här utvecklingen gynnar kreativiteten.”

# Nexiko grundades 2013 och med i grundarteamet finns bland annat kändisduon Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Idag är Nexiko en av de stora produktionsbolagen och satsar både på film och tv-serier och mer traditionella tv-program. Bolaget har även separata satsningar på sport och reklamfilmer. Från 2019 till 2020 ökade bolaget ökade sin omsättning från 104 miljoner kronor till 144 miljoner. 

Nexiko har bland annat producerat Netflixserien Young Royals och filmen Tårtgeneralen. 

# Nent Studios / Viaplay Studios har varit ett av de stora produktionsbolagen i flera år. Nent Studios omsatte 7 miljoner kronor 2020 men äger också Baluba Studios som förra året omsatte 72 miljoner kronor och Strix Television som omsatte 85 miljoner kronor.

I år har bolaget dock omorganiserat sig och bytt namn från Nent Studios till Viaplay Studios. Bolaget planerar att sälja flera delar av verksamheten, bland annat just Baluba (grundat av Peter Settman) och Strix Television. 

Den delen som kommer att fortsätta bestå är framförallt produktionen av drama som bolaget ska satsa mer på. Framförallt ska det nya produktionsbolaget leverera sina produktioner till den NENT-ägda streamingtjänsten Viaplay som ska expendera till flera nya marknader under de kommande åren. 

"Vår omorganiserade studioverksamhet kommer att spela en nyckelroll i att driva Viaplays tillväxt under de kommande åren”,  sa Alexander Bastin, VD på Viaplay Studios, i samband med omorganiseringen.

Läs mer