Sök

Här är årets mest delade artiklar (handen på hjärtat: har du också klickat?)

Sociala medier
Några av rubrikerna som väckte störst engagemang. Foto: Faksimil SVT, Dagens medicin, Uppskattat, Ponnymamman, Omni

Några av rubrikerna som väckte störst engagemang. Foto: Faksimil SVT, Dagens medicin, Uppskattat, Ponnymamman, Omni

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

"Kan man ta en alvedon så kan man ta vaccin" – det är rubriken på årets mest delade artikel på sociala medier i Sverige. Därefter kommer en blandning av allt från att vin förlänger livet till Gamestop-gate.

Här är topp tio över 2021 års mest delade artiklar.

Listan över årets mest delade artiklar är klar! Mediepodden, med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom, passar på att summera året genom att titta på de svenska artiklar som fått mest reaktioner på sociala medier under året som gått.

Här finns flera intressanta trender.

Klart är att mediesverige i år knappt fått in någon egen riktigt stor nyhet som hamnat i topp över årets mest delade artiklar. På topplistan är det endast TV4 som har en egen nyhet, därefter är det mest återberättande nyheter, krönikor eller… trams.

Det innebär också att reaktionerna är desto färre. Artikeln som engagerat flest drog in 117 000 reaktioner, det är ungefär en femtedel av förra årets etta. Kanske har också pandemiåret inneburit viss pandemitrötthet.

Vaccinuppmaning och Thorleifs död

Dagens medicin är årets största vinnare, med två artiklar i topp, båda skrivna av krönikören Henrik Widegren. Thorleifs död blev också en stor nyhet, liksom bloggaren Ponnymammans reaktion på hur Göran Lambertz hanterade anklagelserna mot honom. 

I listan tar vi med alla typer av reaktioner kring en artikel i sociala medier, även de från Reddit. Vi gör det med hjälp av verktyget Buzzsumo, och genom det kan vi till exempel se att en Omni-artikel om Gamestop når upp till topp 10 – vilket beror just på över 40 000 uppåtduttar på Reddit. Samma forum som hindrade börshandlare att lyckas med sina blankningsförsök av spelbutiken.

Här finns också en hel del trams, som sammanfattar vad svensken kanske använt sociala medier allra mest till nu: Hitta en ventil under vårt första pandemi-helår. Här finns Uppskattat med en “drick mer vin”-artikel som älskades av den åldrande Facebookpubliken, men också “Jerusalema”:  En Boomer-optimerad internetutmaning som fick varje bank-kontor i hela Sverige att göra och spela in dansen och ladda upp i sociala medier.

I veckans avsnitt av Mediepodden kan du höra en detaljanalys av allt detta och vad vi kan dra för slutsatser inför 2022.

Topplista: Årets mest delade artiklar

1: Dagens medicin: ”Kan man ta alvedon kan man ta vaccin”, totalt engagemang: 117.697

2: TV4: Bilder visar omfattande djurplågeri på svenskt krav-slakteri, totalt engagemang: 78.751

3. P4 Stockholm: Publiken har röstat: Här är Årets stockholmare 2020, totalt engagemang: 75.086

4. Ponnymamman: En studie i maktmissbruk. Jag vill gråta, totalt engagemang: 63.181

5. SVT Nyheter Väst: Se blåljuspersonalens danssuccé, totalt engagemang: 62.426

6. Uppskattat: Forskarnas slutsats: Att dricka vin med sina väninnor förlänger livet, totalt engagemang: 56.996

7. Expressen: Thorleifs sångare Thorleif Torstensson död i covid-19, totalt engagemang: 54.886

8. Dagens medicin: ”Pandemin handlar om hur vi hanterar osäkerhet”, totalt engagemang: 53.946

9. Omni: Tusentals svenskar kvar i Gamestop efter hausse, totalt engagemang: 49.044

10. SVT: Därför kan det vara smart att inte dammsuga de närmaste dagarna, totalt engagemang: 44.743

Läs mer