Tjänsten bygger på att kunden kopplar på en så kallad bilbox på sin bil. Den registrerar en rad olika sorters färddata - som om man håller hastighetbegränsningen, hur fort man accelerar och hur hårt man bromsar.
Sedan ändras försäkringspremien antingen uppåt eller nedåt baserat på hur mycket och hur säkert man kör. Paydrive står för själva uträkningen av rabatten och har underleverantörer som ordnar själva hårdvaran och uppkopplingen av bilen och färddatan.
“Idag byggs försäkringspremien på statistik om olika demografiska grupper. Det handlar till exempel om hur gammal man är och hur länge man har haft körkort. Med vår tjänst betalar man verkligen bara för milen man kör. Vi premierar också de som kör säkert”, säger bolagets vd och grundare Andreas Broström.
Han grundade bolaget 2014 och har hittills tagit in 6,5 miljoner kronor från affärsänglar för att utveckla tjänsten.
Nu är själva plattformen klar. Den rullas nu ut tillsammans med norska Gjensidige, en norsk försäkringsjätte som omsatte runt 20 miljarder norska kronor i fjol.
“Det här samarbetet är helt centralt för oss. Eftersom vi själva är försäkringsförmedlare och inte försäkringsgivare behöver vi en partner för att kunna börja sälja”, säger Andreas Broström, och fortsätter:
“Nu har vi alla tillstånd som krävs och det här är ett bra sätt för både Gjensidige och oss att växa snabbt som utmanare på den svenska marknaden.”
Tjänsten har nu funnits ute i ungefär en vecka och en del kunder har strömmat in. Hur många som har beställt tjänsten hittills eller hur många personer bolaget hoppas nå vill dock inte Andreas Broström avslöja.
“Vi har väl inga prognoser som har ristats i sten på det sättet. Det kommer ta tid innan folk upptäcker det här och vi har stort tålamod. Men på lång sikt pratar vi miljardomsättning”, säger han.