Sök

Tipser tar in riskkapital från djurvårdare och skånsk arvtagare

Tipser

F v: Axel Wolrath, Jonas Sjöstedt och Marcus Jabobsson. Foto: Jonas de Lange

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Tjänsten som förvandlar mediesajter till webbshoppar tar in 12 miljoner kronor från Anicuras vd Peter Dahlberg och Johan Andersson, son till industrimannen Rune Andersson.

Tipser har tagit fram en digital varukorg som till exempel en inredningssajt kan bygga in på sidan, vilket gör det möjligt att köpa de prylar som syns på bilderna.

Bolaget har idag kunder som mediekoncernerna Bonnier och Schibsted.

“De tester vi nu kör med publicister visar att det ger tio gånger högre konvertering till köp än om man använder sig av en annonslösning. Det är egentligen ganska naturligt, eftersom du inte ens behöver lämna sajten för att handla. Det är en väldigt friktionsfri upplevelse”, säger Axel Wolrath, medgrundare till Tipser.

Nu breddar bolaget ägarskaran i en kapitalrunda där Tipser tar in 12 miljoner kronor. Bland investerarna finns djursjukhusjätten Anicuras vd Peter Dahlberg och Johan Andersson, vd för företagsgruppen Mellbygård och son till den skånske industrimannen Rune Andersson.

Sedan tidigare finns en rad svenska affärsänglar, däribland Johan Qviberg och Tobii-chefen Fredrik Ruben, med bland investerarna som backar upp Tipser.

Axel Wolrath vill i nuläget inte dela med sig av hur mycket Tipser omsätter men säger att bolaget mot slutet av 2016 bör kunna ha väsentligt högre omsättning än idag.

“Då pratar vi om kanske 10 miljoner kronor per månad i försäljning. Vi har så pass stora saker på gång med våra kunder att det handlar om de nivåerna”, säger han.

Pengarna i den nya riskkapitalrundan ska användas till att anställa mer personal, bland annat i Polen där bolaget har nästan all teknikutveckling.

“Vi blir ytterligare tio personer nu som jobbar med Tipser. Det behövs, för vi har så otroligt mycket nytt vi kan göra. Jag ser oss på sikt inte som en tjänst enbart för mediehus, utan egentligen en möjlighet att lägga till en varukorg på alla sajter som har mycket trafik. Det kan handla om sajter som Hemnet eller varför inte ett fackförbunds sajt där man kan sälja gula skyddsvästar?”, säger Axel Wolrath.

Att implementera köpknappar på medieplattformar har hittills inte varit någon succé vad gäller de amerikanska sociala medier, som Pinterest, som har satsat på funktionen.

Axel Wolrath säger att det är svårt att veta varför andra har misslyckats.

“Vi vet att det här fungerar väldigt bra för oss och våra kunder. För vår del handlar det om att hitta en produkt från ett varumärke som är 100 procent relevant för den miljö där det syns”, säger Axel Wolrath.

Tipser grundades 2011 av Marcus Jacobsson, Jonas Sjöstedt och Axel Wolrath, 

Enligt det senast tillgängliga bokslutet, som rör 2014, omsatte Tipser då 1 miljon kronor och gjorde ett minusresultat på 500.000 kronor.

Läs mer