När de under hösten tog sats för att vara med i en andra omgång av vår 30-dagars utmaning var de laddade.
“Hållbarhet är som alla vet inget man blir klar med, utan det pågår hela tiden och man kan alltid bli bättre”, säger Caroline Ehrning, kommunikationschef på Dreams.
“Nu fick vi möjlighet att utvärdera vilken effekt vårt arbete gett oss sedan sist”.
Istället för att bara låta företaget och de anställda göra utmaningarna varje vecka lyckades Dreams få med sig 400 av sina användare att också göra dem. Alla mätte tillsammans sina koldioxidutsläpp, energieffektiviserade sina hem och såg över sin konsumtion.
“Vi ville engagera så många som möjligt och då var det helt naturligt att börja i vårt community där vi redan har en nära relation och dialog med våra användare”, säger Ehrning.
“Så vi anpassade uppdragen från Impact Challenge så att även de kunde delta.”
Det var en lösning som ledde dem ända fram till att vinna Årets förändringsresa i Breakit Impact Challenge, som delades ut av utmaningens samarbetspartner SJ..
“Vår grundidé bygger ju på att öka finansiellt välmående och det är tätt kopplat till människors mentala och fysiska hälsa: ett av FNs hållbarhets mål", säger Anna Gunterberg, hållbarhetsansvarig på Dreams.
Det som känns extra roligt är att det är våra användare, som vi tycker väldigt mycket om som gör att vi vinner, så motiveringen känns extra rolig", säger Caroline Ehrling.
Förutom att det ledde till en ökad medvetenhet och förhoppningsvis minskad klimatpåverkan fick Dreams också mycket värdefull data runt användarnas förhållande till hållbarhet. Något de hoppas kunna använda sig av i framtiden.
Kommer det här att påverka hur ni jobbar i framtiden?
“Absolut, går det ens att överleva som bolag om man inte tar hållbarhet på allvar?”, säger Caroline Ehrning.