Vi har tidigare rapporterat om Mediamarkts satsning för att få in fler hårdvarustartups i sina butiker.
Som första svenska startup börjar nu Shortcut labs kränga sina smarta knappar i Mediamarkts butiker.
“Hittills har vi sålt mest online och i olika konceptaffärer. Nu har vi valt att ge oss in i detaljhandeln. Det är till stor del tack vare Mediamarkts arbete med startups. Vi har fått mycket hjälp med strategi och konstruktiv kritik”, säger Pranav Kosuri, marknadschef på Shortcut labs.
Till en början kommer knappen att finnas i sju svenska butiker. På längre sikt är målet att sälja den i fler butiker och i andra länder.
“Flic är välkänt i startupsammanhang men i den stora detaljhandeln blir det viktigt för oss att kunna kommunicera med kunder och inte bara ha produkten i hyllorna. Nu får vi ett ganska stort utrymme för att visa upp våra produkter”, säger Pranav Kosuri.
Om allt går som planerat kan det även bli aktuellt att ta in kapital för att klara av expansionen.
“Som för alla hårdvarustartups är rörelsekapitalet en potentiell käpp i hjulen för oss. Initialt kör vi vidare med det kapitalet vi har, men vi har börjat formulera planer på att ta in kapital. Det är väldigt stort tryck nu. Bestbuy och Target vill också ha in våra produkter i sina butiker”, säger Pranav Kosuri.
Bolaget började skicka ut de första knapparna till sina kunder i september och har redan sålt 110.000 knappar.
Bolaget har även ett 30-tal samarbeten med större företag med förprogrammerade funktioner. Till exempel har vi tidigare rapporterat om bolagets samarbeten med pizzaproducenten Dominos och personbilsbolaget Volvo.
“Flic är en knapp som kan användas till vad som helst. Det gör att det ibland kan vara svårt för folk att fatta vad det är. Vi jobbar mycket med partners för att sätta knappen i en kontext där det blir ett komplement till en existerande tjänst”, säger Pranav Kosuri.