Sök

Ny rusning efter munskydd – försäljningen ökade med 530 procent

ApoteaMedsNätapotek

Carl Jansson, CMO Meds. Foto: Press/iStock

Emil Widhagen

Emil Widhagen

Reporter

Försäljningen uppges ha ökat med 530 procent jämfört samma period i november för nätapoteket Meds.

Under tisdagen presenterade regeringen nya restriktioner och rekommendationer för coronapandemin som började gälla redan dagen efter. Det stod även klart att ytterligare restriktioner kommer införas i en trestegsplan om smittläget förvärras. 

“De rekommendationer som nu presenteras kommer att gå att följa utan att ställa in hela livet”, sa statsminister Magdalena Andersson på presskonferensen.

En av åtgärderna som började gälla redan under onsdagen var rekommendationen att bära munskydd vid trängsel i kollektivtrafiken.

Nu uppger nätapoteket Meds att deras försäljning av munskydd kraftigt ökade under perioden 1-8 december. Bolaget sålde totalt 530 procent fler munskydd under första veckan i december jämfört med första veckan i november i år. 

Den främsta ökningen uppges ha skett mellan 7 och 8 december, det vill säga direkt efter att regeringen presenterade de nya smittskyddsåtgärderna. 

“När det kommer nya rekommendationer som dessa blir det tydligt att vi som online-apotek fyller en viktig funktion i samhället, och dessa försäljningssiffror är ett ordentligt kvitto på det”, säger Carl Jansson, marknadschef på Meds.

I slutet av 2020 såg nätapoteken också ett liknande mönster av kraftigt ökad försäljning av munskydd. Apoteas vd Pär Svärdsson sa då att bolaget nästan hade tiodubblat försäljning av munskydd.

Läs mer