Sök

Hennes startup ska minska avfall i sminkindustrin

EllureSkönhet

Marc van Almkerk och Selah Li, grundare av Ellure. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Smink på beställning istället för stora produktioner – så vill Ellure lösa problemet med överproduktion i kosmetikabranschen.

Tekniken som Selah Li och hennes medgrundare Marc van Almkerk på Ellure har tagit fram ska göra det möjligt att blanda läppstift (och egentligen mängder av olika flytande produkter) på beställning. Visionen är ett nätverk av maskiner på olika platser i världen som står redo att producera på beställning – istället för stora fabriker som ska producera sminket och sedan skicka vidare i stora ordrar. 

Fördelarna är många, enligt entreprenören. Det ska leda till minskat avfall i sminkindustrin, samtidigt som det blir billigare att anpassa produkterna och skapa mer inkluderande varumärken.

“Hela den här produktionskedjan är lång, ganska känslig och att ändra något tar tid. Det är så det här landskapet ser ut. Och att förutspå vad konsumenterna vill ha och hur mycket är svårt”, säger Selah Li, som också är vd på bolaget.

“Studier visar att 20 till 40 procent av det som produceras inom skönhetsprodukter går från handeln och sedan direkt till soptippen. Dessutom använder sällan konsumenterna hela produkterna. Vår teknik ska göra det möjligt för företag att översätta konsumenternas behov direkt till en produktformel med skalbara och agila system.”

Det är visionen. 

Idag befinner sig Ellure i en fas där de dels har tagit fram egna produkter för att testa konceptet, samtidigt som de har knutit till sig olika samarbetspartners som just nu testar deras teknik. Förhoppningen är att sätta en ny standard för produktion inom skönhetsbranschen.

Startade bolaget under studietiden 

Idén har Selah Li arbetat på sedan 2017, även om bolaget startades 2019, i samband med att hon studerade på EU-delfinansierade EIT Digitals Master School i Stockholm. 

Göran Olsson är chef för EIT Digitals (European institute of innovation and technology) stockholmskontor sedan 2015 och har jobbat med Selah Li sedan starten. Genom EIT Digital har bolaget också fått hjälp med nätverk och samarbeten.

“Vi har 18 kontor runtom i Europa och arbetar med ett helt ekosystem. Så där har vi bland annat hjälp Ellure med att komma igång med industrialiseringen av sin teknik, vi försöker verkligen vara med och ta nya bolag hela vägen till marknad”, säger han.

Selah Li lyfter också fram organisationen och dess nätverk som en viktig del i deras arbete med att kommersialisera produkten. Där de även fått ett bidrag genom organisationen på 4 miljoner kronor.

Exakt vilka intäkter bolaget har idag kan Selah Li inte avslöja. Det senaste offentliga bokslutet är från 2019 och då hade bolagets verksamhet inte kommit igång än. Men grundaren berättar att alla pilotprojekt bolaget genomfört har varit betalda.

Hur ser prognosen ut framåt?

“Vi har en pilot igång nu och har flera schemalagda under början av nästa år. Vi ser ett stort intresse och utvärderar just nu vilka projekt som finns där vi kan göra störst nytta med vår teknik. Vi vill hitta rätt partner att arbeta med på lång sikt.”

Hur fungerar den här tekniken konkret så att ni kan skala upp samtidigt som produktionen överlag ska minska?

“Tekniken är byggd som en plattform som kan hantera flytande konsumentvaror, se det som ett sätt att producera och inte en konkret produkt. Ett exempel är skräddarsydda liquid lipsticks, vi kan blanda i maskinen nyansen som behövs och sen fyller vi de tomma flaskorna och skapar en färdig produkt i mängden som faktiskt säljs.”

“Vi skalar inte genom att ha en stor fabrik, utan genom att ha ett stort nätverk av maskiner runt om i världen. På det sättet kan vi skapa rätt mängd, i rätt tid av rätt produkt. Vi behöver tänka om i hur vi producerar många varor.”

Läs mer