Sök

Stjärninvesterarens tuffa krav: “Besvikna om de växer mindre än 100 procent”

eEquity

Jessica Mattsson. Foto: Press / Istockphoto.com

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Det har blivit svårare att få in nya kunder via sociala medier. Men samtidigt finns det inga tecken på avmattningen i den svenska e-handelsbranchen.

“Tillväxttakten är fortfarande högre än innan pandemin”, sa Eequitys partner Jessica Mattsson när hon deltog i Breakits livesänding på fredagen.

Jessica Mattsson är partner den e-handelsfokuserade riskkapitalfirman Eequtiy. När hon deltog i Breakits livesändning på fredagen redogjorde hon för nuvarande temperatur i den svenska e-handelsbranschen – den är fortsatt hög. 

“Vi skojade om det häromdagen – för fem, sex år tyckte vi att det var toppen när bolagen växte med 40 procent. Nu är vi lite besvikna om de växer under 100 procent”, sa Jessica Mattsson och skrattade. 

Hon slog fast att pandemin verkligen varit en katalysator i övergången från handel offline till online. Det senaste månaderna visar i princip inga tecken på avmattningen. 

“Tillväxttakten är fortfarande högre än innan pandemin”, vittnade Jessica Mattsson på Eequtiy vars portfölj omfattar innehav i bland andra Footway, Gordon och Sweef. 

Heta snackisar

När Jessica Mattsson i sändningen ombads att berätta om snackisarna på e-handelsmarknaden just nu kom hon snabbt in på de förändringar som de stora amerikanska techjättarna Apple, Facebook och Google har gjort, eller håller på att göra, vad gäller reglerna för persondata. 

“Det har blivit lite svårare att rikta sin marknadsföring. Det är det här området som förändras snabbt, det kommer nya saker hela tiden”, sammanfattade hon. 

Utöver att det har blivit mer komplicerat har det blivit betydligt dyrare att få in en kund via sociala medier under de senaste månaderna, något som flera bolag har vittnat om, exempelvis Readly och Joint Academy

“Jag träffade en herre som har en e-handelsbutik. Han hade lite snabbt räknat ihop, på baksidan av ett kuvert, att det är lika dyrt för honom nu att få in en kund via Facebook idag som att ha en butik på Drottninggatan. Så vem vet, de fysiska butikerna kanske håller på att komma tillbaka”, sa Jessica Mattsson i sändningen. 

Går in med 50.000 kronor

Eequtiy har donerat 50000 kronor till den insamling Breakit anordnar till förmån för Unicefs verksamhet. 

“Vi har inte gjort så mycket av sådant så här tidigare. Jag tycker att det är bra att det är ett rent humanitärt initiativ som kanske hamnat lite bakom klimatfrågorna de senaste åren”, sa Jessica Mattsson.

Läs mer