Sök

Haypps försäljning växer kraftigt – men gör förlust

Hayppe-handelSnus
Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

E-handlaren och snusbolaget Haypp börsnoterades i mitten av oktober.

Den första kvartalsrapporten visar hög tillväxt – och förlust.

Det första veckorna på börsen för snusbolaget Haypp har inte varit någon stor succé, om än inte heller någon katastrof. Aktien har gått ned några kronor, nästan sidledes. 

Frågan är om den första kvartalsrapporten kommer locka fram fler köpare, eller möjligen säljare. 

Rapporten visar att försäljningen ökade med 18 procent organiskt till 582 miljoner kronor i det tredje kvartalet. Haypp har gjort en del förvärv under det senaste året och inklusive dessa uppgick tillväxten till 28 procent. 

Rörelseresultatet blev -9 miljoner kronor inklusive engångsposter på just cirka 9 miljoner kronor. Under det tredje kvartalet i fjol var rörelseresultatet plus 10 miljoner kronor. 

“Vi fortsätter att prioritera tillväxt framför lönsamhet och har implementerat åtskilliga initiativ som gradvis stärker och stramar upp vår tekniska plattform”, skriver bolagets vd Gavin O´Dowd

I vd-ordet skriver han vidare att online-andelen i försäljningen av snus och av tobaksfria nikotinportioner (exempelvis Swedish Matchs produkt Zyn) fortfarande är låg om man jämför med andra kategorier i detaljhandeln. 

“Vi väntar oss att kategorierna för tobaksfria nikotinportioner och snus kommer att växa i snabbt takt under överskådlig framtid, särskilt online”, skriver Haypps vd. 

Han berättar även att bolaget satsar på “maskininlärning” och “deep analytics” för att tolka den data bolaget sitter på. De tidiga resultaten beskriver han som “imponerande”. 

Läs mer