Sök

Annonssamarbete med Almi Företagspartner

Så framtidsrustade Stierna – genom smart hållbarhetsarbete: "Ett tidseffektivt och lättsamt sätt att arbeta"

Ebba Arnborg

Ökad transparens, en genomlysning av bolaget, nya affärsmöjligheter, koll på hållbarhetsrisker och verktyg för hållbarhetsarbetet framåt – så här tog Stierna Equestrian Sportswear hjälp av Almis Framtidsgenerator.

Helena Strömbäck och Robert Kos driver Stierna Equestrian Sportswear – ett svenskt varumärke som med innovativ design och teknisk kompetens utvecklar ridkläder för aktiva ryttare runt hela världen.

”Vi strävar ständigt efter att bli ett mer hållbart företag. Det gäller att ha en plan för resan framåt och ha rätt samarbetspartners på vägen”, säger Helena.

De har haft stöd från Almi, i form av lån, ett mentorskap och kurser. Så när de fick erbjudande om att testa Almis Framtidsgenerator svarade de ja direkt.

Med Almis Framtidsgeneratorn får små och medelstora företag, oavsett hur långt de kommit i sin hållbarhetsresa, hjälp att identifiera såväl nya affärsmöjligheter som hållbarhetsrisker, samt underlag för en initial hållbarhetsstrategi.

”Vi har goda erfarenheter av Almi – det har alltid varit bra och användbara projekt, implementerbara som funkar i verkligheten”, säger Robert.

Framtidsgeneratorn hjälper dig att få koll ert avtryck, sätta bra mål och sedan omsätta hållbarhet i affären – kom igång här!

"Väldigt konkret"

Nu såg de en chans att få en genomlysning av vad de åstadkommit inom hållbar utveckling och vad de behöver prioritera framåt, berättar de.

”Framtidsgeneratorn var ett tidseffektivt sätt att arbeta. Vi svarade först på frågor på egen hand och utifrån svaren hade vi en workshop och sedan uppföljning där vi såg var vi kan behöva stöttning, genom en rådgivare,” berättar Helena.

”Processen var ett lättsamt sätt att jobba med ett stort och svårt ämne. Det är lätt att slå knut på sig själv när det handlar om hållbarhet, men här blev det väldigt konkret”, säger Robert.

Få hjälp att framtidsrusta din affär genom hållbarhet – läs mer om hur här!

Ögonöppnare och action-plan

Robert och Helena berättar att de fick många ögonöppnare från Almis rådgivare, där diskussionerna haft hög höjd, varit konkreta, nära och greppbara.

”Vår rådgivare Maria blev en bra sparringpartner som bekräftat att vi faktiskt gjort väldigt många bra saker, som vi själva kanske inte alltid ser. Vi har kunnat göra action-listor för att ta oss framåt. Nu har vi en grund och verktyg för att ta nästa steg”, säger Helena.

Utifrån resultaten från Framtidsgeneratorn tog Stierna fram en hållbarhetsrapport. De ser ett stort värde i att kunna använda den som ett sätt att vara tydlig med var de står i en omvärld där en hel del greenwashing förekommer. (Stiernas hållbarhetsrapport ligger på deras hemsida, ta del av den här.)

”Vår hållbarhetsrapport blir en del av vårt bolags transparens. Den kommer att ligga på hemsidan och visar hur det ser ut hos oss. I och med att vi säljer mycket till yrkesfolk såsom polisrytterier och veterinärer i Norden som har krav på sig att veta vilka de handlar av måste vi kunna svara på det.”

Läs mer om hur ni också kan få hjälp av Almis Framtidsgenerator – och kom igång här!

Läs mer