Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Matsmart letar nytt globalt namn - vill ha hjälp av allmänheten

Artikel bild
Skärmdump från Matsmarts namnförslagsida.

E-handelsbolaget Matsmart letar efter ett nytt bolagsnamn som ska funka globalt. Nu ber bolaget internet om hjälp för att hitta det bästa möjliga namnet.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Happyfoodbox, Supermark och Foodiq är några av bolagets egna namnförslag. Bolaget har satt upp 13 egna olika förslag som man kan betygsätta.

“Vår resa är väldigt mycket sådan att vi bjuder in kunderna att vara med. Vi har alltid varit sådana att vi till exempel skriver väldigt långa inlägg på sociala medier”, säger Karl Andersson, vd och medgrundare på Matsmart.

Strax innan årsskiftet rapporterade vi att bolaget tog in 30 miljoner kronor, i en runda där Northzone var största investerare. Redan då var det tal om internationell expansion. Nu har alltså förberedelserna för expansionen kommit igång.

“Vi tycker att namnet Matsmart funkar väldigt bra lokalt och vi känner att vi har etablerat det. För expansion till andra marknader känns det som att vi behöver ett lite mer internationellt namn. Men det är inte som att vi ska utomlands imorgon direkt”, säger Karl Andersson.

När ska ni utomlands?
“I dagsläget har vi inte bestämt vilken marknad som blir nästa. Namnet är bara en sak i en lång kjedja av saker som måste vara på plats. Man kan väl säga att vi planerar en internationell expansion någon gång under året.”

I undersökningen tillåter bolaget även att man bidrar med egna namnförslag och utlovar dessutom ett pris till vinnaren.

“Vi har fått in en rad roliga namnförslag, vinnaren kommer premieras när vi har bestämt oss”, säger Karl Andersson.

Vilket är bäst hittils?
“Jag vill nog inte säga vad jag tycker riktigt än. I och med att det är ett röstförfarande så vill jag inte gå in och påverka. Alla ska få rösta själva.”

Matsmarts speciella idé går ut på att bolaget säljer livsmedel med utgånget bäst före-datum till ett lägre pris - vilket dessutom gör att grossister slipper slänga mat som annars hade gått till spillo.

Läs mer