Sök

Codemill ökar omsättningen: "Fortsatt högt tryck"

Codemill
Från vänster: Codemills medgrundare Rickard Lönneborg och Johanna Björklund. Foto: Press/Unsplash

Från vänster: Codemills medgrundare Rickard Lönneborg och Johanna Björklund. Foto: Press / Unsplash

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Första anställda på plats i Los Angeles – förvärvet har öppnat nya dörrar.

Videoteknikbolaget Codemill redovisar ökande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten ökade.

Omsättningen steg 35,9 procent till 8,7 miljoner kronor (6,4).

Rörelseresultatet blev -6 miljoner kronor (-4,0). Resultat per aktie hamnade på -0,40 kronor (-0,48). Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -9,0 miljoner kronor (4,2).

"Restriktionerna från Covid-19-pandemin börjar släppas, vilket gör att de årliga branschmässorna vi normalt ser som en viktig plats för att möta kunder börjar återupptas, dock i mindre skala och med fortsatt försiktighet. Även om både kunder och partners anpassat sig till en digital möteskultur så ser vi givetvis fram emot att kunna träffas fysiskt igen, både på mässor men också att kunna besöka kunder på plats", skriver vd Rickard Lönneborg i rapporten.

Codemill har gjort fortsatta rekryteringar, däribland har bolaget sin första anställda i Los Angeles.

"Vi har ett fortsatt högt tryck i produktutvecklingen, där vi gjorde release av Accurate.video Edit - vårt redigeringsverktyg som körs helt i webbläsaren, strax innan utgången av kvartalet. Förutom det kunde vi även släppa en efterfrågad funktion – custom forms i Accurate.Video Validate. Nästa steg är att tillgängliggöra produkten genom fler integrationer och säljkanaler", uppger Lönneborg.

Han uppger också att förvärvet av Cantemo öppnat flera nya dörrar och bolaget ser möjligheter till ökade affärer.

"Vi fortsätter vår säljstrategi i form av partnerskap och direktförsäljning till de största film- tv och streamingbolagen i syfte att nå fler kunder och fler nya möjliga uppdrag på befintliga kunder. Samtidigt fortsatt ökning i marknadsföring, främst riktad mot proffs inom film, tv och streaming", uppger Lönneborg vidare.

Hårda siffror från rapporten 
 

Codemill, Mkr Q3-2021 Q3-2020 Förändring
Nettoomsättning 8,7 6,4 35,9%
Rörelseresultat -6 -4,0
Resultat per aktie, kronor -0,40 -0,48
Kassaflöde från löpande verksamhet -9,0 4,2

Läs mer