Sök

Thunderful Group köper mobilspelutvecklaren Early Morning Studio

Thunderful GroupGaming

Brjann Sigurgeirsson, vd på Thunderful Group. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Samtidigt sjunker resultatet och omsättningen.

Gamingbolaget Thunderful Group köper Early Morning Studio, som är en Stockholmsbaserad mobilspelsutvecklare. Det framgår av ett pressmeddelande.

Early Morning Studio består idag av sjutton utvecklare och är välkända för sina RPG-spel, alltså rollspel, på mobilmarknaden. Under helåret 2021 väntas studion generera en omsättning på cirka 17-19 miljoner kronor med ett justerat rörelseresultat på 12-13 miljoner kronor.

Den totala köpeskillingen uppgår till max 350 miljoner kronor. Thunderful betalar en initial köpeskilling på 80 miljoner kronor, varav 45 miljoner kronor betalas kontant och 35 miljoner kronor erläggs genom kvittning mot nyemitterade aktier.

Utöver den initiala köpeskillingen kan en tilläggsköpeskilling på maximalt 270 miljoner koronor tillkomma. För räkenskapsåret 2021 kan säljarna maximalt erhålla 16 miljoner kronor om studion uppnår ett justerat rörelseresultat överstigande 13 miljoner kronor. Vidare förutsätter kommande utbetalningar av tilläggsköpeskillingen att Early Morning Studio uppnår satta finansiella mål.

Fortsätter drivas av grundarna

Early Morning Studio kommer förbli ett oberoende spelutvecklingsföretag och rapporteras som en del av Thunderfuls Games-segment. De indirekta säljarna är de gemensamma grundarna och huvudägarna, Emir Kuljanin och Kristian Andersson.

"Vi letar alltid efter studior som redan släppt fantastiska spel, och Early Morning Studio är ett utmärkt exempel. De är på frammarsch och spelen är guldkorn. Vi är glada över att få vara med på deras resa när vi nu på riktigt ger oss in i mobilspelsvärlden, ett område vi ska utveckla jämte vår konsol- och PC-verksamhet", uppger Brjánn Sigurgeirsson, vd för Thunderful Group.

Omsättningen faller

Samtidigt redovisar bolaget att omsättningen sjunker 3,3 procent 738,9 miljoner kronor under tredje kvartalet.

Vd Brjann Sigurgeirsson konstaterar att segmentet Games kom ännu en gång att överträffa de egna förväntningarna.

”Games-segmentet ökade återigen markant under årets tredje kvartal, och stod ännu en gång för mer än hälften av koncernens resultat. Tillväxttakten i segmentet är hög och ligger i linje med vår långsiktiga ambition att expandera”, säger Brjann Sigurgeirsson.

Samtidigt hade segmentet Distribution det tuffare då man blev drabbade av den globala bristen på halvledare och containers. Leveransstörningarna påverkade Bergsala medan containerbristen ledde till förseningar och ökade logistikkostnader för Amo Toys.

Ebita-resultat blev 81,6 miljoner kronor (87,6), med en ebita-marginal på 11,0 procent (11,5).

Rörelseresultatet blev 64,8 miljoner kronor (78,3), med en rörelsemarginal på 8,8 procent (10,2).

LÄS OCKSÅ: Thunderful Group blir ny svensk speljätte

Läs mer