Sök

Acast växer kraftigt – men resultatet går åt fel håll

AcastPoddar
Johan Billgren. Foto: TT

Johan Billgren, produktchef och medgrundare av Acast. Foto: Press & Skärmklipp

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Acast växte kraftigt i det tredje kvartalet.

Men tillväxten kostar på. Poddplattformens förlust blir allt rödare.

Acast omsättning uppgick till 265 miljoner kronor i det tredje kvartalet, en ökning med 89 procent i förhållande till motsvarande period ifjol. 

“När vi nu lämnar Q3 2021 bakom oss kan jag med stolthet säga att Acast har haft ännu ett otroligt kvartal. Nettoomsättningen växte med 89% jämfört med motsvarande period förra året. Vi har också förnyat vårt avtal med BBC vilket innebär att Acast kommer att fortsätta vara en kommersiell partner för BBC:s samtliga podcasts utanför Storbritannien”, skriver Acasts vd Ross Adams.

Han skriver samtidigt att samtliga segment bidrog till tillväxten. Den europeiska delen växte med 84 procent samtidigt som området Amerika ökade med 111 procent. 

Bolagets rörelseresultat uppgick samtidigt till -53 miljoner kronor, ner från -37 miljoner i det tredje kvartalet i fjol. 

Noterbart är även att kvartalets kassaflöde var -71 miljoner kronor. 

Läs mer