Sök

Matsmart tar in 240 miljoner – uppstickaren Blume Equity kliver in

Matsmart

Michelle Capiod, medgrundare av Blume Equity.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

E-handelstjänsten Matsmart vill lägga i en högre växel utomlands och tar in mer kapital. Nu kliver investmentbolaget Blume Equity, som riktar in sig på techbolag som vill göra mat- och hälsosystem mer hållbara, in i e-handelsbolaget.

Matsmart, en e-handelstjänst som säljer mat som annars skulle gått till spillo, stängde en investeringsrunda så sent som i mars i år. Då landade potten på 350 miljoner kronor. Men e-handlaren tycks inte ha nöjt sig. Nu tar man in mer pengar för att lägga i en högre växel i expansionen utomlands. Och den här gången landar potten på 240 miljoner kronor.

“Vi har ett väldigt starkt momentum just nu, där vår europeiska kundbas växer snabbt bland både hållbarhetsmedvetna och prisfokuserade målgrupper. Samtidigt har vi aldrig sett ett större intresse från investerare att stötta bolag som vårt, som har affärsmodeller som bidrar till de globala hållbarhetsmålen”, skriver vd:n Karl Andersson i ett pressmeddelande. 

Bland investerarna finns, förutom redan befintliga ägare som SEB Private Equity och Gullspång Re:Food Invest, nykomlingen Blume Equity. 

“Det var viktigt för oss att se att de investerare som varit med sen tidigare fortsätter att vara med på tåget. Det ger en indikering på att de fortsatt tror starkt på bolaget”, säger Michelle Capiod, medgrundare av Blume Equity, till Breakit. 

Hur stor del av investeringen som kommer från investmentbolaget vill Capiod inte berätta, men säger att “en stor del av kapitalet kommer från Blume Equity”.

För Blume Equity, som endast investerar i techbolag som riktar in sig på att göra mat- och hälsosystem mer hållbara, passar investeringen i Matsmart perfekt in i strategin, enligt Michelle Capiod. 

“Bolaget har stark ekonomisk potential och kan bidra i ett socialt impact-perspektiv. Det hjälper till i klimatkrisen och erbjuder bra varor till låga priser. Det är också internationellt skalbart”, säger hon, och tillägger att det här är investmentbolagets andra investering, eftersom det är relativt nystartat. Och enligt Capiod håller bolaget nu ögonen på den Skandinaviska marknaden. 

"Vi är otroligt intresserade av Skandinavien generellt. Man ligger väldigt långt fram i innovation jämfört med andra länder i Europa. Men med det sagt investerar vi internationellt. Men jag tror att att norra Europa och Norden kommer få fler investeringar från oss om man tittar några år framåt”, säger Michelle Capiod. 

När bolaget får upp ögonen för en potentiell investering sker en omfattande process för att säkerställa att företaget lever upp till hållbarhetskraven, både gällande tjänsten eller produkten i fråga samt hur hållbart själva bolaget är, enligt Michelle Capiod. 

“Det är något som vi tittar på väldigt tidigt i processen och vi tittar på bolagen i ett helhetsperspektiv. Vi väver samman den ekonomiska sidan och hållbara aspekter”, säger hon. 

Hur mäter Blume Equity sitt egna klimatavtryck? 

“Vi har en metod för det”, säger Michelle Capiod och berättar att bolaget använder ett verktyg från World Resources Institute, WRI, för att beräkna klimatavtrycket. 

“Vi tittar på relevanta aspekter av vår verksamhet, samt klimatkompenserar resor. Vi kommer att publicera en årlig ESG- och impact rapport till våra investerare vilken inkluderar både Blume Equitys egen verksamhet och våra investeringar”, säger Michelle Capiod.

 

Läs mer