Sök

Bröderna bakom succéappen Quizkampen – nu är de stenrika

FEO MediaQuizkampen

Tre av fyra grundare av FEO Media. Från vänster: Olle Landin, Kalle Landin, Robert Willstedt

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Är det en bra idé att skapa en frågesports-app? I fallet Quizkampen är svaret utan tvekan ja. Förra året gjorde bolaget bakom den populära appen en vinst på 45 miljoner kronor – vilket gjort brödraparen som grundade spelet till mångmiljonärer.

Det började som en desperat idé i en lägenhet på Södermalm i Stockholm för fyra år sedan. Därefter har det gått snabbt – väldigt snabbt.

Frågesports-appen Quizkampen, som brödraparen Robert och Henrik Willstedt och Kalle och Olle Landin utvecklat tillsammans, gjorde förra året en vinst på 45 miljoner kronor efter skatt och omsatte 92 miljoner kronor. Det är en avsevärd förbättring jämfört med 2013, då bolaget "enbart" omsatte 13 miljoner kronor.

”Förra vintern rasade det på ordentligt. Då var det fullständigt vansinnigt. Det har att göra med att vi slog igenom på några riktigt stora marknader, så som Tyskland, Italien och Frankrike. Det boomade rejält.", säger Robert Willstedt, som är vd för Feo Media.

Bolaget har inte tagit in något riskkapital och ägs enbart av de två brödraparen, som är födda mellan åren 1982 till 1987. Som tack för ett framgångsrikt år kunde de därför belöna sig själva med att ta ut nära på 46 miljoner kronor i aktieutdelning i slutet av februari.

Det hela började med att de två brödraparen bestämde sig för att utveckla appar tillsammans för fem år sedan. Till en början gick det inget vidare för bolaget, som heter Feo Media, och med ett par mer eller mindre misslyckade appar i bagaget började de bli snudd på desperata. 

Robert Willstedt beskriver det som att de var tvungna att hitta på en ”game changer” för att kunna fortsätta med verksamheten.

”Jag bodde i min lillebror Henriks lägenhet på Söder på den tiden, och jag minns att vi satt i hans lägenhet och bestämde oss för att ta fram en konkret idé. Vi satt i varsitt rum och skissade, och efter en stund kom Henrik ut och sa att han kommit på det”, säger han, och fortsätter:

”Att appen skulle vara en blandning mellan Wordfued, som på den tiden var jättestort, och quiz. Det var perfekt i tiden. Då bestämde vi oss för att lägga ett år på att utveckla Quizkampen, som vi sedan släppte sommaren 2012 i Sverige. Och det gick jättebra direkt”, säger han.

Idag har tjänsten, som alltså bygger på att användare tävlar mot varandra i klassisk frågesport, 47 miljoner användare. Spelet har översatts till 19 olika språk och bolaget har idag 45 stycken anställda, både i form av utvecklare och fråge-redaktörer.

Spelet finns numera även som brädspel – och som tv-program i Tyskland.

”Det är väldigt, väldigt, väldigt bra för oss. Det ger vårt varumärke en superboost. Att ta spelet från mobilt till något så allmänt vedertaget som tv gör att vi får en plats i folkets medvetande på ett helt annat sätt”, säger Robert Willstedt.

Konceptet bygger på att personer på plats i tv-studion tävlar mot det tyska folket i realtid. När personerna i studion svarar på en fråga så kan tv-tittarna svara på samma fråga i sin Quizkampen-app. Deltagarna i studion tävlar därefter mot det genomsnittliga svaret från den tyska publiken.

Hittills i år har tv-bolaget bakom produktionen planerat in 120 episoder.

Nu är ni ju mångmiljonärer och har nått ut till i princip alla marknader. Har ni blivit mätta?

”Nej, inte alls. Vi gör det här för att det är roligt och har massa planer framöver”

Vad händer härnäst?

”Nu har vi ju en enorm frågedatabas med Quizfrågor på alla tänkbara språk. Och det bara växer! Det är något som vi kommer att utnyttja i våra framtida spel. Det är ett värde som är hur stort som helst. Sedan har vi nya idéer som vi ska testa, som vi tror mycket på. Vi har lärt oss hur man gör bra affärer i den här branschen. Det är kul att kunna experimentera.”

Kommer det gå lika bra för er i år som i fjol?

"Det är aboslut möjligt, även om det är lite tidigt att säga. Men vi tror att vi kan slå det. Det borde gå."

Läs mer