Sök

Verdane beklagar utvecklingen för Desenio – "Det kommer ta tid"

VerdaneDesenioe-handel

Fredrik Palm, vd Desenio. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Kollapsad aktiekurs, vinstvarningar och slopade mål – Desenio har efter en tuff första tid på börsen.

“Vi beklagar det som skett och förstår att folk är besvikna”, säger Henrik Aspén, partner på Verdane, till Dagens Industri.

Affisch- och väggkonstbolaget Desenio gjorde debut på First North i slutet av februari. De första månaderna gick allt som planerat. Aktien steg och handlades tidvis över 100 kronor, motsvarande en värdering på hela e-handelsbolaget på över 15 miljarder kronor.

För cirka fem år sedan köpte riskkapitalbolaget Verdane in sig på en värdering kring 250 miljoner kronor. I samband med börsnoteringen, som regisserades av Verdane, sålde riskkapitalbolaget aktier för nästan 4 miljarder, en riktigt bra affär skulle det visa sig.

För i juni varnar bolaget för att försäljningen tvärstannat i samband med att corornarestriktioner lyfts bort. Det var startpunkten på fem månader lång kursmässig utförslöpa.

Bolaget och Verdane får kritik, bland annat från Öresunds ordförande och storägare Mats Qviberg, efter varningen och kurskollapsen.

”Vi beklagar det som skett och förstår att folk är besvikna, men Verdane tror långsiktigt på bolaget. Men det kommer ta tid. Vårt största fokus som största ägare är nu att tillsammans med ledningen och styrelsen få tillbaka förtroendet”, säger Henrik Aspén från Verdane till Dagens Industri. Verdane är fortfarande är största ägare i Desenio med cirka 26 procent av aktierna.

Börsvärdet uppgår nu till drygt 2,5 miljarder kronor. Aktien har tappat 83 procent sedan toppen i våras.

I artikeln för Henrik Aspén frågan om värderingen på 11 miljarder i samband med noteringen var rimlig.

”Ingenting som vi såg vid noteringen eller vid de första månaderna indikerade någonting annorlunda. Det var en process med två välrenommerade rådgivare och professionella investerare. Det finns ingenting som tyder på att bolaget har gjort fel, utan det är marknaden som ändrades”, svarar han på tidningens fråga.

Desenio omsatte 240 miljoner kronor i det tredje kvartalet, och organiskt minskade omsättningen med 21 procent. Rörelsemarginalen låg på drygt 7 procent, en nedgång från 24 procent.

Läs mer