Kunder som handlar på nätet kommer att få sin vara levererad hem, till ett postombud eller till valfritt Åhlénsvaruhus. Man kan sedan välja att göra returer i valfri butik.
"Vi ser att e-handeln har nått en viss mognad och att vårt erbjudande, som bygger på att integrera vår digitala och fysiska kundupplevelse, ligger rätt i tiden. Vi kommer fortsätta att utöka sortimentet och hitta ännu fler synergier mellan det digitala och de fysiska varuhusen framöver, det här är bara början, säger Cecilia Mortimer Meurling, e-handelschef på Åhléns.
Sortimentet som erbjuds vid lanseringen täcker över 20.000 varor. Målet är att på sikt öka detta till 48.000 varor, vilket motsvarar mängden varor i ett större Åhlénsvaruhus, som Uppsala eller Mall of Scandinavia.
Åhléns omsätter runt 5 miljarder kronor och ingår i detaljhandelskoncernen Axstores som i sin tur är en del av familjeföretaget Axel Johnson.