Acast har tekniska problem som hindrar eller stör lyssnare via bolagets egna app.
Problemen började dyka upp under förra helgen och många lyssnare har uttryckt frustration på sociala medier. Den 25 oktober, alltså i måndags, kommer de första felanmälningarna från användarna på twitter med adress till Acasts konto.
“Acast har under de senaste dagarna erfarit oregelbundna responstider från en databas som Acasts lyssningsapp använder vilket har påverkat tillgängligheten av poddavsnitt i Acasts app”, skriver bolagets finanschef och vice vd Emily Villatte i ett mejl till Breakit.
Vet inte när problemet är löst
Ledningen kan ännu inte säga när problemen kommer att vara lösta. Emily Villatte säger att bolaget hoppas på en lösning “i närtid”.
“Vi jobbar självklart för att så snabbt som möjligt lösa detta så att de lyssnare som påverkas ska kunna återgå till att lyssna precis som vanligt”, säger Emily Villatte.
Breakit har testat på torsdagen, men får också ett felmeddelande och kan inte sätta igång någon podd överhuvudtaget.
Acast finanschef betonar att konsekvenserna av det tekniska haveriet är begränsade i ekonomiska termer:
“Appen är dock en liten del av vår verksamhet då en överväldigande majoritet av alla lyssningar på Acasts podcasts sker i det öppna ekosystemet som består av cirka 250 olika lyssningsappar, webbspelare, smartspeakers och andra kanaler. Därmed kommer störningen inte ha någon märkbar påverkan på vår intjäningskapacitet”.
Vad de tekniska problemen kommer att kosta i form av exempelvis minskat förtroende för Acast som plattform återstår att se.
Acast börsnoterades i början av sommaren och aktien har hittills inte varit någon succé. Noteringspriset låg på 38 kronor per aktie och på torsdagen handlas den 34 procent lägre än det.