I våras köpte e-handlaren BHG Group, som bland annat ligger bakom Bygghemma, Hyltebruk-bolaget Hyma i en miljardaffär. Alla detaljerna om det kan du hitta här.
Nu redovisar BHG en ökad omsättning men lägre rörelseresultat i det tredje kvartalet jämfört med året innan.
"Kvartalet kännetecknades av en tuffare marknad, med fortsatta flaskhalsar och prisstegringar i varuförsörjningskedjan och hårdare konkurrens om kunden, som bland annat har inneburit ökade kostnader för onlinemarknadsföring", säger bolagets vd Adam Schatz.
- Omsättningen steg till 3 060,5 miljoner kronor (2 290,3). Organisk tillväxt var 5,5 procent.
- Bruttovinsten blev 786,1 miljoner kronor (592,3), med en bruttovinstmarginal på 25,7 procent (25,9).
- Rörelseresultatet blev 123,0 miljoner kronor (183,2), med en rörelsemarginal på 4,0 procent (8,0).
- Justerat rörelseresultat utföll på 164,5 miljoner kronor (194,0). Försämringen beror på högre frakt-, produkt-, lagerhanterings- och trafikdrivningskostnader, vilka inte kunnat fullt ut kompenseras av högre konsumentpriser.
- Resultatet efter skatt blev 61,7 miljoner kronor (134,9), och per aktie 0,49 kronor (1,22).
- Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -232,0 miljoner kronor (20,7).
"Heminredingssegmentet har påverkats i synnerhet genom dess högre beroende av de globala logistikkedjorna samt en hög andel katalogbaserade konkurrenter, vilket – i likhet med vad vi upplevde mot slutet av 2018 – innebär att konsumentprisförändringar sker mer gradvis", säger vd Adam Schatz.