I november kunde Breakit avslöja att serieentreprenören Sam Nurmi gjorde en vinst på närmare en halv miljard kronor när han sålde det digitala analysbolaget Pingdom. Tidigare har han även grundat och sålt Sveriges största webbhotell Loopia.
Sedan i höstas är han aktuell med en ny och än så länge relativt hemlig satsning med det digitala redovisningsbolaget Dooer.
Själv vill Sam Nurmi inte kommentera satsningen ännu, men på hemsidan står det att Dooers AI-baserade plattform “innebär slutet för all manuell fakturahantering”.
Nu kan Breakit också avslöja att Nurmi i och med satsningen har köpt upp bolaget Agigen - en webbyrå som byggt sajter och digitala kampanjer åt kunder som bland annat Google, Lego, Billogram och nu senast Åhléns nya webbsatsning.
Daniel Mauno Pettersson är vd och en av medgrundarna till Agigen som nu slås ihop med Dooer:
“Jag har haft ögonen på Dooer sedan start och vi har länge pratat om att göra något tillsammans, vi konsultade åt dem en period och det här är en naturlig utveckling av det samarbetet”, säger han och fortsätter:
“Att gå från att konsulta för andra bolag till att jobba på ett eget projekt är något vi på Agigen velat göra länge”.
Några siffror i och med uppköpet vill parterna inte uppge.
Enligt det senast tillgängliga bokslutet omsatte Agigen nära 6,8 miljoner kronor och gjorde ett reslutat på 878 000 kronor. Med Agigens tio anställda får Dooer nu drygt 30 anställda.
Daniel Mauno Petterssons nya titel blir produktchef på Dooer, med ansvar för ett utvecklingsteam på tjugo personer.
“Jag ser en möjlighet att göra något nytt och coolt ihop med Dooer, inom en bransch som är ganska stagnerad. Vi kan inte prata om än exakt vad det är vi vill göra, men snart kan vi börja prata om det”, säger han.
I nuläget fokuserar bolaget på att bygga färdigt själva produkten.
Transperens: Daniel Mauno Pettersson är bror till Jon Mauno Pettersson som är nyhetschef på Breakit.