Sök

Pierce visar vägen för e-handlarna – och den är mörk

Pierce
Pierce vd Henrik Zadig. Foto: Press/Montage

Pierce vd Henrik Zadig. Foto: Press/Montage

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Pierce vinstvarnade i fredagskväll och visade svart på vitt vad som väntar de nordiska e-handlarna: skyhöga fraktkostnader, luckor i sortimentet och svällande lager.

Tyvärr kan inte heller Pierce säga när problemen är över.

Man kan inte säga att det kom som en blixt från en klar himmel, en e-handlare som vinstvarnar på grund av högre fraktpriser och som är drabbad av varuförsörjningsproblem. Men det var just det som hände i fredagskväll när många av oss redan hade tagit helg. 

Pierce, som är en stor e-handlare inom motorcykeltillbehör men en liten e-handlare i ett större perspektiv, berättade att det preliminära resultatet för det tredje kvartalet kommer att uppgå till 3 miljoner kronor, en minskning från 12 miljoner kronor motsvarande period 2020. 

Vinstnedgången kan i sin i helhet förklaras med högre fraktkostnader. Dessa steg nämligen med 9 miljoner kronor. 

Pierce vd Henrik Zadig skriver att bolaget “i möjligaste mån” kommer att försöka kompensera sig för de högre fraktkostnaderna, bland annat genom att försöka höja priserna mot kund.

Men de dåliga e-handelsnyheterna slutar inte där. Pierce vittnar om “brister i varutillgången”, bolaget har alltså inte kunnat få tag på de produkter bolaget hade velat få tag på.

Dessutom har den digitala kundtrafiken varit sämre under denna höst än under förra i och med att pandemirestiktionerna har lättats upp, enligt Pierce. E-handlarens intäkter växte visserligen under kvartalet, men det förklarar bolaget självt med ökande marknadsandelar tack vare högre konvertering och högre snittorder. 

Ökat lager för kommande kampanjer

En annan sak att ta med sig från Pierce vinstvarning om man följer e-handelssektorn är att bolagets rörelsekapital och lager har ökat kraftigt under kvartalet, med i runda slängar 30 procent. Detta beror på att bolaget inte vill stå utan produkter att sälja under de stora kampanjveckorna. 

“Ökningen var bland annat en konsekvens av att bolaget vill säkerställa tillgången på produkter inför fjärde kvartalets kampanjer, i synnerhet Black Friday”, skriver Pierce. 

Varningen från Pierce har föregåtts av flera varningar. Bland andra har e-handelsnestorn Pär Svärdson i samtal med Breakits Stefan Lundell varnat för skenande fraktpriset och brist på varor. Och redan i början på juni berättade flera e-handlare om containerkaoset för Breakit. 

Problemen har givetvis inte gått finansmarknaden förbi. Aktien i Piece har gått ned med över 30 procent de tre senaste månaderna. 

Nu kom bekräftelsen på det som “alla” har befarat, även om det handlar om ett e-handelsbolag modell mindre. 

De verkligt dåliga nyheterna är att Pierce inte ser någon slut på dessa problem som många betraktar som tillfälliga. 

“Kostnaderna för dessa frakter kommer sannolikt att öka som andel av försäljningen under kommande kvartal”, skriver bolaget i fredagens pressmeddelande. 

Marknaden kan därmed ännu inte sätta ut ett andra parantestecken för denna period av fraktkaos och tillhörande kostnadsuppgång. Det talar för e-handlarna kommer att fortsätta pressas på börsen.

Läs mer