Sök

Annonssamarbete med TELIA

Teknikstrul? Företagsrådgivaren ger dig lösningar på fyra vanliga jobbproblem

Karin Holmberg

Att hjälpa företagare från frustration till lugn är vardagsmat för Telias företagsrådgivare Filip Wilhelmsson. Läs hans tips för hur du hanterar allt från seg uppkoppling till säkerhetsfrossa.

1. Från seg uppkoppling till smidig vardag

Internetuppkopplingen fungerar inte. Bredbandet är segt. Nu kopplar wifi ur igen och ska det verkligen ta så här lång tid att starta upp nätverket igen?! Uppkoppling är ett problem med många namn, men hur blir man av med det?

Filips lösningsförslag:
”Till att börja med råder ofta en viss begreppsförvirring. Många använder sig av ’router’ som samlingsnamn för allt som har med nätverk och uppkoppling att göra, när det i vissa fall handlar om en USB-sticka inpluggad i datorn. Eller att man köpt en enklare router på närmsta varuhus, som sedan kopplas ihop med en nätverksförlängare av ett helt annat märke, vilket verkligen bäddar för att problem ska uppstå. 

Många delar dessutom samma nätverk för allt hemma, från barnens spel och strömmad tv till jobbdatorn.

Vi på Telia har expertkunskapen som kan hjälpa dig att identifiera var de svaga punkterna finns och hur problemen ska lösas för att få en smidig arbetsvardag.”

Förenkla din vardag som företagare! Samla all IT och uppkoppling på ett ställe – läs mer här!

2. Från tafflig i bild till stjärna på videomötet

Någon har problem med att koppla upp sig till konferenssystemet, en annan kan inte ansluta till Teams, den tredjes mikrofon sprakar konstant och den fjärde syns knappt i bild. Hur ska man göra för att förpassa dåliga digitala möten till historien?

Filips lösningsförslag:
”Det här är en fråga som är viktig, inte minst för mindre företag som jobbar mycket med försäljning. För även efter pandemin kommer kunderna att förvänta sig att bli professionellt bemötta även digitalt. 

Med enkla medel går det att säkra kvaliteten på mötena. Har ni rätt uppkoppling för att klara videomöten? Och vilken utrustning behöver ni? Telia säljer allt från enkla bordshögtalare till kompletta videmötesrum – allt anpassat efter era behov.”

3. Från frustration till ett bättre distanskontor

Även om många kontor nu öppnar upp igen vill få gå tillbaka till exakt samma arbetssätt som förut. Men när företag fortfarande sitter med en traditionell IT-miljö som kräver VPN-uppkoppling för att komma åt fjärrskrivbordet på datorn hemifrån, uppstår ofta problem.

Filips lösningsförslag:
”Många företag kör på med samma lösning som man alltid har gjort. Men om problemen fortsätter kanske det är dags att stanna upp och se sig om efter alternativ på marknaden? 

Ringer du oss på Telia lyssnar vi in era behov, identifierar problemen och tar sedan reda på vad ni önskar uppnå, för att kunna ge ett så träffsäkert lösningsförslag som möjligt. Telia erbjuder allt, från ax till limpa, när det kommer till kommunikation, uppkoppling, drift och support.” 

4. Från säkerhetsfrossa till koll på maskinparken

Alla vet att det är viktigt med säkerhet, men när teori ska omsättas i praktik blir många osäkra. Hur gör vi egentligen för att få det att fungera? 

Filips lösningsförslag:
”Telia kan hjälpa till med utrullning av hårdvara, så att till exempel telefonen eller datorn redan är konfigurerad på rätt sätt när den lämnas över till medarbetaren. Till exempel genom att kräva sexsiffrig inloggningskod eller blockera vissa applikationer. Det ger dig som företagare kontroll över din maskinpark och högre säkerhet.”

Förenkla din vardag som företagare! Samla all IT och uppkoppling på ett ställe – läs mer här!

Läs mer