Omsättningen steg till 55 585 miljoner kronor (50 870). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 55 585. Omsättningen var känd på förhand.
Försäljningen online ökade i sin tur med 22 procent i lokala valutor och 17 procent i kronor.
"De nya höstkollektionerna har tagits emot väl. Försäljningen i september 2021 var något högre än motsvarande månad föregående år i lokala valutor trots att efterfrågan inte kunnat tillgodoses fullt ut pga störningar och förseningar i varuflödet. Cirka 50 butiker är i dagsläget tillfälligt stängda", skriver H&M.
Rörelseresultatet landade på 6 272 miljoner kronor (2 700), vilket var betydligt bättre än det väntade rörelseresultat på 5 286.
Utdelningen, den första sedan 2019, på 6,50 kronor per aktie ska godkännas vid en extra bolagsstämma den 28 oktober.
Det motsvarar 10,8 miljarder kronor.
"Styrelsen anser nu att H&M-gruppens förbättrade lönsamhet, starka finansiella ställning och stabiliserade marknadsförhållanden i kombination med vår förmåga att hantera pandemins påverkan på vår verksamhet möjliggör en utdelning. Även efter utdelningen är vi finansiellt starka och kommer kunna fortsätta investera i kunderbjudandet och vår verksamhet och därmed stärka vår position ytterligare", säger styrelseordförande Karl-Johan Persson.
Fler hårda siffror från rapporten:
# Bruttoresultatet ökade till 29 559 miljoner kronor (24 851) under tredje kvartalet, vilket motsvarar en bruttomarginal om 53,2 procent (48,9).
# Rörelsemarginalen var 11,3 procent (5,3).
# Rörelseresultatet blev 6 272 miljoner kronor (2 700), väntat rörelseresultat var 5 286. Rörelsemarginalen var 11,3 procent (5,3).
# Resultatet före skatt var 6 093 miljoner kronor (2 365).
# Resultatet efter skatt blev 4 692 miljoner kronor (1 821), analytikerkonsensus 3 995.
# Resultat per aktie hamnade på 2,83 kronor (1,10).
# Varulagret minskade till 36 867 miljoner kronor (42 076).
"Som en följd av det pågående förändringsarbetet med bland annat effektivisering av varuförsörjningskedjan och integrering av försäljningskanalerna i kombination med en förbättrad covid-19-situation, finns det goda förutsättningar för fortsatta lägre varulagernivåer", skriver H&M.
H&M kommer att öppna på fem nya marknader under 2022; Ecuador, Nordmakedonien och Kosovo samt via franchise i Costa Rica och Kambodja.
Samtidigt stänger man flera butiker i Sverige, enligt tidningen Aftonbladet. Totalt ska bolaget stänga 8 butiker, från Lidingö till Kiruna.
"Jag kan bekräfta att vi har eller kommer att stänga butiker i ett antal städer", skriver Dominic Roter från H&M:s pressavdelning i ett mejl.