Sök

Efter dödsolyckan: Voi bekräftar – är redo att lämna över information till polisen

VoiElsparkcykel

Fredrik Hjelm, vd och medgrundare på Voi. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ska dela information till polisen om vem eller vilka som använt elsparkcyklar i närheten av olycksplatsen.

Den svenska snabbväxaren Voi bekräftar i ett uttalande att den elsparkcykel som var inblandad i söndagens dödsolycka kom från företaget. Något som framgick av bilder från olycksplatsen, som Breakit rapporterat om, men som bolaget nu också har fått bekräftat av polisen.

Exakt hur olyckan, där en äldre man avled efter att ha cyklat in i en elsparkcykel, gick till är inte känd. Polisen utreder händelsen som vållande till annans död. 

"Polisen kommer vara i kontakt med elsparkcykelbolaget för att inhämta data men det är inget som per automatik leder till en misstänkt", berättade polisen för Breakit tidigare under dagen. 

Redo att samarbeta med polisen

Nu har Voi gått ut med ett längre uttalande där de meddelar att de tänker samarbeta med polisen för att bistå i utredningen.

“Vi vill understryka att det pågår en polisutredning och vi vet ännu inte exakt vad som föranledde den tragiska dödsolyckan. Det finns en lång rad av potentiella orsaker som kan ha bidragit till olyckan”, går det att läsa i uttalandet som fortsätter:

“Vi kommer samarbeta med polisen fullt ut för att bistå i deras utredning. I väntan på mer information från polisen har vi sedan igår, söndag eftermiddag, tillsatt en intern utredning. Vi har bland annat arbetat med att identifiera de fordon som var i närheten av platsen vid tidpunkten för olyckan. Vi är i en process för att dela relevant information med polisen så att olyckan ska kunna utredas ordentligt.”

"Alla måste ta ansvar"

Vidare skriver Voi att de hoppas att användarna ska förstå det personliga ansvaret när de använder tjänster som delade elsparkcyklar. 

“Alla trafikanter har ett ansvar för att upprätthålla trafiksäkerheten. Det är oacceptabelt att utsatta andra trafikanter för fara.” 

Den svenska sparkcykeloperatören skriver vidare att de har processer för att stänga av användare som bryter mot användarvillkoren. Liksom att de har ett ansvar i att både utbilda sina användare och att flytta felparkerade elsparkcyklar.

“Det här påminner oss mer än någonsin om att alla måste ta ansvar i trafiken för att nollvisionen ska uppfyllas. Vi som operatör behöver fortsätta arbetet och hitta nya lösningar, användare måste ta sitt ansvar och den offentliga sektorn kan bidra med att dedikera mer utrymme till cyklister, elsparkcyklister och fotgängare”, skriver Voi.

Läs mer