Sök

Svenska energiappen Greenely tar in kapital inför USA-expansion

Greenely

Tanmoy Bari (andra personen från höger), vd och medgrundare, Greenely.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Det ska vara roligt att spara energi i hemmet. Det menar den svenska energisparappen Greenely, som nu får in knappt 5 miljoner kronor i finansiering inför en storlansering på den amerikanska marknaden.

Vi på Breakit har tidigare haft anledning att rapportera om flera svenska startups inom hushållsenergisegmentet: Watty, Ngenic och Scypho, för att nämna några. Och så Greenely.

Bolaget, som är sprunget ur KTH Innovation, kunde i augusti stoltsera med att den statliga storbanken SBAB skrivit på som kund. Samarbetet innebär att 200.000 av bankens bolånekunder inom kort kommer få tillgång till Greenelys app, som bygger på att hushåll ska förändra sin energikonsumtion, och således spara pengar, genom beteendevetenskap och psykologi.

Kortfattat kan man säga att appen vill att användarna ska stimuleras och motiveras till att minska sin elkonsumtion, i kombination med smarta analyser. Detta till skillnad från exempelvis Watty, som satsar på en kombination av hårdvara, app och tolkning av energidata.

”Beteendevetenskap är vår kärna. Vi använder oss av beteendeteknik, dataanalys och gamification. Helt hårdvarufri, alltså”, säger Tanmoy Bari, som är medgrundare och vd för Greenely.

Nu hoppas Greenely kunna ta nästa steg. Bolaget har nu säkrat 5 miljoner kronor i finansiering från Energimyndigheten. Enligt Tanmoy Bari kommer pengarna bland annat att användas till att inom kort lansera produkten på den amerikanska marknaden.

”Vi kommer själva satsa pengar i det här projektet. Totalt rör det sig om en satsning på cirka 11 miljoner kronor. Vi kommer att lansera på stor skala och sikta på 100.000 hushåll”, säger han, och förklarar att han just kommit tillbaka från en USA-resa.

Greenely har gjort en förstudie i USA under ett år. Bolaget har inför lanseringen bland annat inlett ett samarbete med prestigeuniversitetet Stanford University.

”De analyserar beteendetekniker som vi kan inkorporera i plattformen”, säger Tanmoy Bari, som förklarar att bolaget även ska inleda samarbeten med energibolag.

Hur kommer det sig att ni väljer att ta klivet till USA innan ni ens har etablerat er på bred front i Sverige?
”För att infrastrukturen kring energi är mycket bättre än i Sverige. Vi har samma smarta elmätare som de har, men här har vi lagverk och krav som gör att vi inte kan ta del av lika stor del av datan. Energibolagen i USA tjänar inte heller pengar på såld energi, utan snarare tvärt om. De har incitament till att energi ska effektiviseras, de får pengar för det".

I fjol omsatte Greenely drygt 3 miljoner kronor, med ett positivt resultat på ett par hundratusen. I år förväntas omsättningen åtminstone dubblas, som ett resultat av bland annat SBAB-affären.

Enligt Tanmoy Bari, som tidigare i år tog plats på affärstidningen Forbes prestigefyllda lista för talanger under 30 år i Europa, planerar bolaget även att ta in ytterligare miljoner framöver.

”Nu har vi kundintäkter så det är inte någon panik, men vi kommer att säkra upp med ytterligare kapital efter lanseringen i USA,

Att vara med på Forbes-talanglista – vad har det betytt för dig och bolaget?
”Det har betytt jättemycket. Vi har fått väldigt mycket exponering och den listan är känd i USA, så det har gett oss legitimitet inför lanseringen. De förstår att vi vet vad de sysslar med. Det är en bekräftelse.”

Läs mer