Sök

Vi träffade Stordalen och pratade nya techsatsningen – och vad som händer efter covid: "Blir tidernas julbord"

StartupsCoronaviruset

Breakits Tobias Blixt har träffat Petter Stordalen. Foto: TT/Skärmklipp

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Restriktionerna försvinner i Sverige och Petter Stordalen tror på rusning till julborden. Dessutom ska hans startup satsa mot Sverige.

Vi brukar kalla Petter Stordalen för både hotellkungen och hotellmagnaten här på Breakit, men den norska affärsmannen är också involverad i en rad andra företag och branscher. När Breakit mötte upp Petter Stordalen tidigare i veckan på hotellet At Six i Stockholm (något ni kan se här), så var det för att prata om den norska startupen Seen som nu ska lanseras i Sverige. 

Men eftersom att mötet kom bara en dag efter nyheten om att alla restriktioner skulle lyftas den 29 september var vi så klart tvungna att fråga honom hur han kände inför det. Just Petter Stordalen har personligen drabbats mycket av pandemin, eftersom att han utöver sitt hotellimperium även är ägare till både resebolaget Ving och dess flygbolag Sunlass, liksom en av ägarna i Stureplansgruppen. 

Och det är en uppenbart exalterad Petter Stordalen som håller upp en tidning med nämnda nyhet på förstasidan när vi möter honom direkt i livesändning.

“Äntligen kan vi mötas igen utan begränsningar. Nu kommer Elton John den första och andra oktober till Tele2 Arena, inför 50.000 människor över två dagar. Nu öppnar Nattklubbarna i Stureplansgruppen igen. För hela branschen är det helt fantastiskt”, utbrister han i sändningen.

Vad tror du händer efter det här uppöppnandet?

“Vi ser att människor vill mötas igen. Det bokas upp på konferenser och möten i alla former. Framåt kommer det att bli tidernas julbordssäsong, vi ser på nästan alla hotell så bokas det upp nu. Folk är trötta på möten och AW på Zoom.”

När Petter Stordalen klev in som ägare till Ving och Sunclass fick han en hel del kritik över hur det egentligen går ihop med det hållbarhetsarbete han annars säger sig förespråka. Under pandemin har hemester blivit ett vanligt begrepp och lyfts fram som ett klimatsmart alternativ samtidigt som Stordalen tidigare har trott på en ketchupeffekt för Ving (förutspått till sommaren), i samband med minskad pandemi. 

“Det (klimatet reds.anm) står över på dagordningen i alla resebolag. De som inte tar det på allvar kommer att vara out of business”, säger Petter Stordalen bland annat.

“För att klara de klimatutmaningar vi har så måste vi ha med oss hela industrin och näringslivet. För det är kanske viktigaste faktorn för att lösa det här, och att politiker ställer krav på företagen.”

På agendan för Stockholmsbesöket stod också bolaget Seen. En norsk startup som har tagit fram en teknik som låter företag personalisera videoklipp genom att lägga in namnet på mottagaren i själva filmen. Petter Stordalen själv gick in 2019 som delägare i Seen och nyligen tog bolaget också in 18 miljoner norska kronor i en nyemission.

Och planerna för Sverige är mer än att bara etablera sig på en ny marknad. Det berättar Joachim Medalen som ska leda satsningen på det nya Sverige-kontoret.

“I år är ett uppstartsår. Men nästa år kommer vi nog komma upp i ett åttasiffrigt belopp i omsättning tror jag”, säger han och fortsätter.

“Och med all respekt för Oslo och Norge, det finns fler människor som är vana att jobba mot en internationell kontext också. Vi ser att Sverige och Stockholm blir en bro för oss vidare ut i Europa. Hur det kommer utvecklas blir väldigt spännande.”

En sikt som även Petter Stordalen delar.

“Sverige är en gateway ut i Europa. Det är väldigt mycket som ligger i Sverige och Stockholm och ett stort antal startups har uppstått i Sverige”.

 

Läs mer