Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Firstvet gör som nätläkarna – växer så det knakar: "Det känns jättekul"

David Prien, vd Firstvet. Foto: Press

Konkurrensen om djurens vård på nätet ökar – och det gör även nätveterinären Firstvet.

“Vi har lyckats bibehålla en stark tillväxttakt trots allt som hänt i omvärlden”, säger grundaren David Prien.


Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Pandemin har ritat om våra konsumentbeteenden på flera sätt, inte minst när det kommer till att fullkomligt dopa tillväxten i e-handeln. Vi har även börjat att köpa fler husdjur vilket i sin tur gör att pet-tech, tjänster kopplade till djur, också blivit allt hetare. 

Såväl människor som djur behöver vård ibland, och medan vi vänder oss till nätläkaren har djuren sin motsvarighet i nätveterinären. 

På den svenska marknaden har det funnits två utpräglade nätveterinärer – Firstvet och Vethem. Det vill säga innan försäkringsjätten Agria, som samarbetade med dem, tröttnade på att punga ut pengar i takt med att deras kunder fick smak för djurvård på nätet. 

För att slippa det köpte Agria förra hösten upp Vethem  och införlivade verksamheten under sin egen flagg. I samband med det bröt Agria samarbetet med Firstvet. Ett hårt slag mot uppstickaren. 

”Vi tycker att styrkan som tjänsteleverantör är oberoendet. Det är så lätt att det annars blir ett säljverktyg för fysiska kliniker eller ett besparingsprogram för försäkringsbolag. I båda fallen hamnar djurägaren i kläm”, sa Firstvets grundare David Prien då. 

Det betyder för all del inte att Firstvet sitter i kläm. Startupen har tagit in hundratals miljoner kronor och backas av tunga spelare som Creandum och Omers Ventures.

Den senaste kapitalrundan, på 300 miljoner kronor, skedde i slutet av förra året och därefter har Firstvet fortsatt sin internationella expansion och även lanserat en egen e-handel. 

Fortsätter blöda pengar 

Men hur gick det egentligen under förra året? 

Det nya bokslutet visar att omsättningen steg från 34 till 57 miljoner kronor medan förlusterna ökade från 44 miljoner kronor till 67 miljoner kronor. 

Det här visar dock inte hela bilden då den brittiska marknaden, som är den största marknaden, inte redovisas här. Inte heller den tyska och amerikanska marknaden redovisas. 

”Omsättningen är substantiellt högre, tiotals miljoner högre. Vi har lyckats bibehålla en stark tillväxttakt trots allt som hänt i omvärlden”, säger David Prien. 

Däremot ligger större delen av kostnaderna under detta bokslut.  

”Vi lanserade i USA och Tyskland och byggde hela e-handeln, det är det som utgör merparten av kostnadsmassan”. 

Det var i våras som bolaget lanserade en egen e-handel. David Prien säger att satsningen gått över förväntan och härnäst väntar en internationell lansering. 

”Vi taktade på årsbasis nästan 50 miljoner kronor i omsättning bara baserat på julis siffror. Det känns jättekul”. 

Konkurrensen trappas upp 

Den svenska marknaden fortsätter att vara viktig för Firstvet, då förutsättningarna är gynnsamma med en hög försäkringsgrad, och Sverige utgör en bra bas för att testa nya grepp. Det är även här större delen av personalstyrkan finns. 

I år väntar expansion till ytterligare marknader, större satsningar på utveckling och även ökat fokus på kommunikation och marknadsföring. 

Firstvet sluter avtal med försäkringsbolag som i sin tur erbjuder tjänsten till sina kunder. Utöver det har de även en tjänst som vänder sig direkt mot djurägaren som betalar i appen. 

David Prien berättar att konkurrens skruvats upp under de senaste åren samtidigt som utvecklingen i USA snabbar på. 

”Vi har ändå haft lyxen att vara rätt ensamma på marknaden under lång tid, det är vi inte längre, med all rätt. Vi har fortsatt i en högre tillväxttakt i år än vad vi gjort tidigare vilket jag tror drivs av att de större marknaderna börjar komma ikapp Sverige”. 

David Prien pekar på snabbrörligheten i marknaden som en av de större utmaningarna för bolaget. I jämförelse med exempelvis nätläkarna rör sig Firstvet på en mycket mindre reglerad marknad. 

”När det väl händer saker har det en tendens att gå fortare, och det märker vi nu. Det gäller verkligen att hänga med i produktutveckling när kundernas behov förändras. Det är en helt annan person som skaffar hund idag än för fem år sedan och det gäller att kunna möta det behovet”. 

LÄS ÄVEN: Sjuka hundar, arga djurägare och hungriga riskkapitalister – är nätveterinärerna nästa succébransch?

Läs mer