Sök

Träffades på Twitter – nu ska Quartr göra det lättare för alla som vill investera

Quartr

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

De såg en orättvisa – och vill göra något åt det:
“Något var fundamentalt fel och behövde lösas”.

Att ta del av rapporter för att se hur det går för ett visst bolag är såklart högintressant för investerare – och bolag som vill locka dem till sig. Tråkigt nog kan det vara rätt krångligt och tidskrävande att få tag på informationen, speciellt om du har många bolag som du vill ha koll på samtidigt. Det vanligaste tillvägagångssättet brukar vara att klicka in på företagets hemsida och leta runt – men nu ska det bli betydligt enklare. 

Startupen Quartr satsar på att samla och göra den här datan lättillgänglig för att underlätta bolagens kommunikation och göra det lättare för investerare att få kunskap. De har skapat en app som samlar information som exempelvis ljudfiler från bolagens presentationer, delårsrapporter och andra offentliga dokument. 

Medgrundaren och vd:n Sami Osman beskriver Quartr som ett “Google för finans” där den primära målgruppen är enskilda investerare. Genom sin app vill de uppmuntra människor att läsa på mer om bolagen och inte bara studera aktiens rörelser.  

“Hela projektet grundar sig egentligen i att vi såg en orättvisa i hur information inte var lika tillgänglig för alla och att hela den befintliga uppsättningen av verktyg var föråldrad. Vi tror att Quartr är lösningen och ser fram emot att förändra spelplanen för att ge alla samma förutsättningar att hitta rätt på aktiemarknade samtidigt som vi erbjuder ett verktyg för IR-avdelningarna att bättre förstå hur deras kommunikation tas emot, säger Sami Osman. 

Träffades på Twitter 

Bakom Quartr döljer sig en annorlunda grundarhistoria – som faktiskt tog form på Twitter (som även varit en riktig motor för tillväxten). 

Sami Osman, som handlat med aktier på heltid i två år, berättar att idén kom till honom efter en intensiv rapportdag. 

“En dag rapporterade tre av mina större innehav, men trots att jag lyssnar på 10 timmars podcast så orkade jag inte lyssna på alla konferenssamtal. Jag kände att något var fundamentalt fel och behövde lösas”, berättar Sami Osman. 

Han vände sig till platsen där han visste att kunskapen fanns – Twitter. 

“Jag började kontakta de mest kompetenta människor jag känner och pratat med aktivt på finanswitter under ett år. Jag delegerade så att alla hade en varsin uppgif och sedan började vi köra. Vi hade nog 30-40 personer på twitter som vi bollade ideér med och fick feedback som vi byggde vidare på”. 

Det var alltså upptakten till Quartr som han grundat tillsammans med Oliver Hamrin, Oscar Küntzel, August Nordström och David Dag. Samtliga grundare är i 20-25-årsåldern och högst “hungriga och kompetenta”, enligt Sami Osman. 

Backas av tunga investerare 

Quartrs ursprungliga plan var att flyga under radarn ett tag till , men fler börjar få upp ögonen för bolaget, inte minst efter den senaste nyemissionen med ett gäng tunga investerare

Det rör som om 14 miljoner kronor från bland annat Peter Sterky som är vd på Trift Capital och tidigare finanschef på Spotify samt Ludwig Pettersson som är vd på Savelend. Holdingbolaget GoldenS står för merparten av investeringen, med 10 miljoner kronor, och här döljer sig profiler som Onlinepizzas grundare Dan Castillo och Jacob Hellqvist som var finanschef på Epidemic Sound. Jokrar i leken är Michael Batnick och Ben Carlson, som driver en av USAs största finanspodcasts, Animal Spirits. 

“Michael Batnick hade kommit över appen och frågade om han fick investera. Jag har följt honom i flera år och det var väldigt stort för mig. Förmodligen det coolaste som hänt hittills” 

Quartr fokuserade inledningsvis på den nordiska marknaden, i syfte att doppa tårna och samla kunskaper att bygga vidare på, och har därefter börjat skala upp globalt med fokus på USA som väntas bli den största marknaden.

“Vi växer exponentiellt genom att människor berättar om oss, det är vår primära marknadsföringsmetod. Det är många på finanstwitter som rekommenderar oss och vi har några poddar som vi samarbetar med”. 

“Ett verktyg som saknas idag” 

Kundbasen kommer primärt att vara bolag som vill nå ut till samt förstå sina investerare. Genom plattformen kan bolagen ladda upp relevant material och få feedback på hur användaren interagerar med materialet. 

“Genom appen kan vi förstå användarnas beteende mycket bättre och hur de agerar med ditt innehåll och dina event. Vi hjälper bolagen att förstå hur folk interagerar och vem som lyssnar. Det är ett verktyg som bolagen saknar idag”. 

I dag samlar plattformen närmare 4.000 bolag inom 15 marknader och det antalet ska nu skalas upp med hjälp av det nya kapitalet. 

“Vi riktar oss mot den individuella investeraren, de som inte riktigt kommer åt riktiga terminaler som kostar tusentals dollar per år, och vi har gjort det gratis för den vanliga småspararen. Trots det har vi institutionella investerare som hör av sig om att de använder vår tjänst mer”. 

Läs mer