I förra veckan fick en grupp studenter vid Clive Davis Institute of Recorded Music möjlighet att ställa frågor om den nya musiktjänsten Tidal – till ingen mindre än huvudägaren och superstjärnan Jay Z själv.
Många av frågorna kom, föga förvånande, att handla om den svenska storkonkurrenten Spotify – och kritiken från den amerikanska rapstjärnan var stenhård.
”Om du betalar 9,99 dollar för Spotify, så varför inte betala 9,99 dollar för Tidal? Vi ber inte om någonting mer – vi säger bara att vi kommer att sprida pengarna mer rättvist”, sade Jay-Z enligt den amerikanska sajten The Fader, som transkriberat hela frågestunden.
Utan att nämna några namn riktade rapparen skarp kritik mot den gratismodell som Spotify erbjuder sina kunder idag.
”Om du har personer som betalar för musik, och tio personer som konsumerar musiken, då startar artisterna på – 5. Vi startar på 1. Det finns ingen gratismodell och vi betalar deT högsta procentuella arvodet. Det är så vi ska förändra industrin”, sade han.
Även Vania Schlogel, investeringansvarig på Tidal, var hård i sin kritik mot det svenska bolaget.
”Vi kommer inte att ha den gratismodell som har tryckt tillbaka hela den inspelade musikindustrin, och som ärligt talat har varit drivande i undergången för inspelad musikindustri”, sade hon.
I förra veckan kunde Breakit avslöja att en rad världsartister, som Rihanna, Madonna, Kanye West och Daft Punk, valt att sluta upp bakom den nya tjänsten. Det innebär bland annat att deras nya släpp framöver kan komma att släppas exklusivt på Tidal.
Igår stod det även klart att Jay-Z tagit bort sin klassiska debutskiva ”Reasonable Doubt” från Spotifys tjänst i USA och Kanada.
Rapparen själv försöker dock tona ned konkurrenssituationen något.
”Jag vet att alla tänker: 'nytt företag – huvudkonkurrenten är Spotify'. Men vi är faktiskt inte här för att konkurrera med någon. Vi är här för att förbättra landskapet. Om bara närvaron av Tidal får andra företag att skaffa bättre betalningsstrukturer, eller få dem att ägna mer uppmärksamhet åt att det utvecklas, så har vi på sätt och vis lyckats. Vi ser dem därför inte som konkurrenter."
"När tidvattnet stiger, då stiger alla båtar", säger Jay-Z.
I samband med lanseringen av musiktjänsten har uppgifter gjort gällande att en rad storstjärnor blivit delägare i den nya tjänsten – vilket fått kritiska röster att hävda att tjänsten bara gynnar de artister som faktiskt är delägare i bolaget.
Rapparen höll inte med om den kritiken.
"Du hör aldrig någon prata om Tim Cooks förmögenhet när han försöker sälja någonting. Steve Jobs, god bless, måste ha varit rätt rik, men ingen sa: 'Åh, de rika blir bara rikare! Jag tänker inte köpa en iphone!'."
"Det handlar inte om att vara pretantiös, utan det här är, återigen, någonting för alla artister", säger han.