Arbetsförmedlingen har lagt 100 miljoner kronor på en sajt som aldrig blev av, vilket SVT avslöjade. I går erbjöd sig Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski att göra jobbet – för 2 miljoner kronor.
Utspelet har blivit en viral succé. En användare kommenterar Breakits artikel med följande:
“Haha skön kille! Tomtarna på arbetsförmedlingen ska vi dock inte prata, 100 miljoner?!“
Alla är inte lika positiva.
“Han borde fokusera på att fixa din egna tjänst innan han försöker sig på någon annans.”
Själv tar Sebastian Siemiatkowski uppmärksamheten med ro, men hade inte väntat sig så många reaktioner.
“Jag skrev det mest i affektion till mina 3.500 följare. Nackdelen med Twitter är att det inte finns så mycket utrymme, jag är övertygad om att det funnits folk på Arbetsförmedlingen som velat väl och att det finns massor av aspekter som spelat in. Jag misstänker att världen inte är så enkel som att man bara bränt 100 miljoner,” säger han.
Däremot är Klarna-vd:n generellt kritisk till hur lagen om offentlig upphandling tillämpas för den här typen av teknikuppdrag.
“Problemet är att allting går på pris. Man sätter upp ett projekt och förhandlar stenhårt för att få ned timpenningen. Men man ser inte till helheten, vad man ska uppnå och hur många debiterade timmar som krävs för att nå dit. Det är synd för det blir ett enormt resursslöseri.”
Hade du kunnat bygga Arbetsförmedlingens sajt för 2 miljoner kronor?
“Nu vet jag inte hur brett projektet var, jag har inte sett handlingarna. Men om det bara gällde själva Platsbanken så är den hyfsat enkel, det är en sajt med sökbara platsannonsner. Så ja, absolut, det hade gått. Det hade kanske gått att göra ännu billigare.”
Har Arbetsförmedlingen hört av sig till dig?
“Nej, däremot är det roligt att så många människor hört av sig och sagt att de vill hjälpa till. Man blir nästan lite sugen på att bygga en sajt åt dem och ge bort den för att se vad som händer.”
Arbetsförmedlingen har inte velat kommentera Sebastian Siemiatkowskis tweet utan hänvisar till en video på sin hemsida. Där bekräftar Arbetsförmedlingens IT-chef, Erik Sandström, att tidsplanen inte har hållit.
“Vi har investerat 100 miljoner i nya funktioner och en ny infrastruktur för digitalisering. Det innebär bland annat en ny och förbättrad version av Platsbanken och så ska det bli enklare för användarna att skapa annonser,” säger han.
Enligt Erik Sandström är det inte bara så att Arbetsförmedlingen ska bygga en webbplats för 100 miljoner kronor.
“Nej, webbplatsen är bara en kanal där du hittar våra digitala tjänster. Det här arbetet handlar egentligen om tekniken bakom, och om nya, smarta tjänster som till exempel en förbättrad matchningsfunktion som gör det lättare för våra kunder, arbetsgivare och arbetssökande att hitta varandra", säger han.
Under hösten 2016 kan kunderna förvänta sig en “klart förbättrad funktionalitet,” enligt Arbetsförmedlingen.