Sök

Ryggsäckbolaget Uswe gör börsdebut på torsdagen

Uswe

Jacob Westerberg, vd Uswe

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Uswe tar in 50 miljoner i noteringen för att kunna skala upp.

Ryggsäcksbolaget siktar på att växa med över 40 procent per år.

Floden av nya bolag in på den svenska marknadsplatserna visar inga tecken på att sina. På torsdagen är det handfull bolag som börsdebuterar och bland dem hittar Uswe Sports.

Uswe Sport säljer ryggsäckar, men inte vilka ryggsäckar som helst. Bolaget riktar in sig mot premiumssegmentet inom sporter som mountainbikes, klättring och vandring.

Uswe har nämligen patent på ett särskilt system, med namnet No Dancing Monkey, som gör att ryggsäcken inte hoppar och studsar under häftig aktivitet. Ursprunget hittas inom motocross och enduro som utövades av Uswe-grundarna Karl-Johan Engdahl och Jörgen Gustafsson.

Bolaget, som har sin bas i Malmö, har växt kraftigt de senaste åren och omsättningen under det räkenskapsår som slutade den 31 mars 2021 uppgick till 44 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 55 procent. Rörelsevinsten låg på 2 miljoner kronor. Uswe har gynnats av pandemin, skriver bolaget i prospektet, men den har även inneburit vissa förseningar av produktleveranser.

Men den starka tillväxten ska hålla i sig, är det tänkt.

“Målsättningen är att Uswe ska uppnå en årlig tillväxt överstigande 40 procent med lönsamhet”, skriver bolaget i prospektet inför listningen.

D2C växer

Bolaget, som bara har åtta anställda, säljer främst via distributörer och återförsäljare, men har de senaste åren satsat mer på sin egen e-handel. Direktförsäljningen till konsument, D2C, står nu för 35 procent av totalen.

Noterbart är att USA är bolagets klart största marknad med andel på 60 procent av den sammanlagda försäljningen. USA “väntas står för en betydande del av tillväxten under den kommande treårsperioden”, skriver bolaget i prospektet. Den nordiska andelen ligger på 16 procent och här jobbar bolaget exempelvis med XXL och Addnature.

I samband med noteringen tar bolaget in 50 miljoner kronor. Kapitalet ska främst användas till att ta fram nya produkter och skala upp verksamheten rent generellt. Priset i introduktionserbjudandet låg på 39:50 kronor, något som värderade hela bolaget till cirka 170 miljoner kronor.

“Nyemissionen ger oss kapital till att ta nästa steg avseende utveckling av nya produkter, men också till att säkra rörelsekapital för ett växande sortiment och internationell expansion. Den planerade marknadsnoteringen av aktien ger oss dessutom förutsättningar för en ny dimension i vår kundinteraktion där våra kunder nu också erbjuds att bli delägare”, sa bolagets vd Jacob Westerberg inför noteringen.

I styrelsen för bolaget sitter bland andra Fredrik Carling som är vd för Hövding, som redan är börsnoterat och som gör airbagsbaserade cykelhjälmar med samma namn som bolaget. Största ägare inför noteringen var familjen Eksandhs investerings- och fastighetsbolaget Hexiron med 17,5 procent samt styrelseledamoten Joel Eklund med 15 procent. Bolagets vd Jacob Westerberg ägde 6 procent inför noteringen.

Läs mer