Sök

Vanbruun säljer diamanter över nätet – växer med 20 procent

Vanbruunehandel

Victor Halvarsson, vd Vanbruun. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Nu siktar Borås-bolaget Vanbruun mot 100 miljoner, och tar sin e-handel för diamanter till Tyskland

Breakit har tidigare berättat  historien om hur boråsaren Victor Halvarsson för åtta år sedan sa upp sig från bankjobbet för att starta en e-handel för diamanter. 

“Jag upptäckte att det fanns en outnyttjad nisch på det här området. Det fanns många amerikanska motsvarigheter till det vi gör men ingen sajt i Sverige” sa han till Breakit då. 

Han hade inga kontakter eller tidigare erfarenheter inom branschen, som kan vara väldigt stängd för utomstående. Enligt Victor Halvarsson ska man ha minst tre ingångar för att komma in. Själv lyckades han ta sig in ändå.

“Jag åkte till en mässa i London på vinst och förlust och verkar ha gjort ett gott intryck”. 

Siktar mot 250 miljoner

Första verksamhetsåret 2014 omsatte Vanbruun 1,5 miljoner kronor. I år räknar man med att nå en försäljning på 100 miljoner kronor. Bolaget har aldrig tagit in något riskkapital och har varit mer eller mindre lönsamt från start. 

"Mitt främsta mål just nu är att rekrytera fler medarbetare och förse personalen med allt som behövs, vi växer snabbt och det är viktigt att våra löften mot kund inte kompromissas”, säger Victor Halvarsson. 

Målet är att gå in på ytterligare marknader framåt och att omsätta 250 miljoner kronor om 3 till fyra år. 

Under våren lanserade bolaget i Tyskland och Vanbruun har också öppnat sitt första showroom på Strandvägen i Stockholm. 

“Att lansera i Tyskland är en enorm milstolpe för oss. Vi har de senaste åren sett ett stort intresse från den tyska marknaden och det känns bra att nu kunna erbjuda en sajt på tyska”, säger Victor Halvarsson i en kommentar. 

Under 2020 omsatte bolaget 60 miljoner kronor, en ökning med 22 procent från året innan. Samtidigt gjorde man ett resultat på 5,4 miljoner kronor.

 

Läs mer