Sök

Lunchidén blev e-handeln Rehaboteket – nu säljer duon för att skala upp

Rehabopeteke-handel

Rehabotekets grundare Christian Lund och Andreas Eriksson tillsammans med Paul Brunngård och Anders Jacobson.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

E-handlaren som satsar på rehab plockar in nya ägare för att skala upp.

”Vi är så himla nöjda med affären”, säger Rehabotekets grundare Christian Lund.

Ibland säger kroppen ifrån och då kan då vi behöva lite hjälp och stöd på vägen. Numera finns en uppsjö av verktyg och lösningar som ska hjälpa oss att rehabilitera kroppen och må bättre. Här vill Rehaboteket vara en mellanhand, i form av en marknadsplats som samlar hundratals ortopedtekniska produkter som säljs på den nordiska och tyska marknaden. På deras e-handel finns allt från nackkragar till skydd och träningsband.

Bakom bolaget, som grundades 2012, står Christian Lund och Andreas Eriksson som möttes när det arbetade på det amerikanska medtechbolaget Covidien. 

”Andreas har produktegenskaperna och jag det tekniska. Vi satt och käkade lunch och då föddes idén om att starta en butik, men sedan körde vi på webb istället”, berättar Christian Lund.

Han berättar att de största konkurrenterna finns inom apotek och sporthandel, men tillägger att konkurrenterna har ett väldigt enkelt sortiment jämfört med Rehaboteket. 

Christian Lund säger att det var lite trögt i början av pandemin men att försäljningen sedan lossnade, och under förra året omsatte bolaget 44 miljoner kronor med ett resultat på 2,7 miljoner kronor. Det är att jämföra med omsättningen på 32 miljoner och ett resultat på nära 2 miljoner kronor under 2019. 

Säljer halva bolaget 

Nu tar Rehaboteket in en ny ägare för allt skala upp. Det är PB Group som köper upp 50 procent av bolaget och inleder ett strategiskt samarbete. PB Group är ett privatägt bolag utanför Borås som grundats av familjen Brunngård. De utvecklar och säljer egna produkter och äger varumärken som Paul Brunngård, Springyard och 52BONES.

”Genom att ansluta oss till PB Group hoppas vi kunna accelerera vår lönsamma tillväxt ytterligare samtidigt som vi tillsammans fortsätter att utveckla och förfina vårt erbjudande till slutkunden”, säger Christian Lund. 

Han hoppas att  PB Groups erfarenheter av andra typer av försäljningskanaler och varumärken ska stärka bolagets fortsatta resa. 

Någon köpesumma har inte förmedlats. 

”Vi är så himla nöjda med affären, framförallt för att vi får in extremt bra kompetens som kompletterar oss. Nu kan vi ta nästa steg”, säger Christian Lund. 

Köpet är en del av PB Groups strategi att satsa tyngre inom en rad utvalda produktkategorier. 

”Förvärv är en viktig del av vår strategi och vi hoppas kunna slutföra ytterligare något förvärv under 2021”, säger Paul Brunngård,  vd för PB Group. 

Läs mer