Sök

Storaffär i burgar-Sverige – Brödernas succé värderas till nästan 1 miljard när Litorina går in

Brödernasmat

Gänget bakom Bröderna – från vänster Joakim Wiklander, Jonas Wiklander, Mika Zibanejad och Monir Kalgoum

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Tronskifte när Brödernas plockar in riskkapitalbolaget Litorina som ny huvudägare.

Nu är ska omsättningen dubblas – och en etablering på Manhattan hägrar.

De två brödraparen Joakim och Jonas Wiklander samt Mika Zibanejad och Monir Kalgoum står bakom hamburgerkedjan Brödernas – och de är alla utpräglade tävlingsmänniskor.

När de började planera för att ta in nya delägare var ambitionsnivån klar redan från start.

“Vi visste ju vad Bastard burgers värderades till så självklart skulle vi slå dem. Vi siktade på en miljard och hamnade nästan där”, säger Joakim Wiklander som är vd i Brödernas.

Enligt Breakits källor värderades Bastard Burgers till runt en halv miljard kronor när det bolaget fick in nya ägare i december 2019. Så Joakim Wiklander och hans kompanjoner klarade det målet med råge.

Går in med runt en halv miljard

Det är riskkapitalbolaget Litorina som nu blir majoritetsägare i Brödernas. Litorina går både in med nytt kapital i en nyemission samtidigt som de köper en hel del aktier från de fyra nuvarande ägarna. Med tanke på att hela bolaget värderas till närmare 1 miljard kronor så innebär det att Litorina totalt investerar runt 500 miljoner kronor i köpet.

“Vi ska gasa med hjälp av kapitalet med Litorina men vi får också ut en rejäl sudd privat. Vi har jobbat stenhårt under flera år och det är en välkommen bonus såklart”, säger Joakim Wiklander.

Det var han och brorsan Jonas (idag marknadschef) som startade den första restaurangen i Stockholm 2017. Tre år senare kom det andra brödraparet in i ägarskaran där Mika Zibanejad var den mest namnkunniga. Till vardags spelar Mika Zibanejad NHL-ishockey i New York Rangers.

Kraftig expansion

Med Litorina i ryggen laddar de alla fyra nu för en kraftig expansion. I fjol omsatte restaurangkedjan 240 miljoner kronor men i år kommer försäljningen mer än dubblas till en halv miljard kronor.

“Just nu omsätter vi 40 miljoner i månaden men öppnar kontinuerligt nya restauranger. Målet 2022 är att gå över en miljard kronor i omsättning”.

Hur påverkas lönsamheten av en sådan kraftig expansion?

“Vi har byggt bolaget för att klara en lågkonjunktur och coronan har faktiskt påverkat oss positivt. Det är fler som köper hämtmat och det har blivit enklare att hitta billigare lokaler. Lönsamhetsmässigt har vi klarat av att ligga på en rörelsemarginal före avskrivningar (ebitda) på runt 25 procent”, säger Joakim Wiklander.

I år kommer antalet restauranger växa från 37 till 70 stycken. Fokus är främst att växa i Sverige där man identifierat att det finns potential att öppna cirka 170 restauranger. Men det kan också bli en etablering på den amerikanska marknaden:

“Mika Zibanejad har inte skrivit på något kontrakt än men om han stannar kvar i New York så måste vi öppna en restaurang på Manhattan!”, säger Joakim Wiklander.

Läs mer