Sök

Krönika: Karin Bjärle

Karin Bjärle: "Måste man vara kvinna för att sprida girl power?"

Karin Bjärle, vd och grundare PS of Sweden. Foto: Press

Breakit

Breakit

Karin Bjärle, grundare av e-handelssuccén PS of Sweden, undrar om det verkligen spelar någon roll vem som äger bolagen som gör succé med feministiska budskap.

Jag vet inte. Jag vet verkligen inte. Är detta 2021? Framtiden kom nu – och ta mig med dig.

Jag sitter och funderar på vad problemet är när jag läser Breakits granskning av femwashing. För mig personligen finns det inget problem alls med att män säljer produkter med ett feministiskt budskap. Jag undrar om vi inte kastar sten i glashus när vi blir lika upprörda på män som lyckas som vi blir arga när män inte uppskattar vår framgång?

För mig är det aldrig entreprenörens kön som ska avgör vad som får, bör och ska säljas samt till vem. Jag varken vill döma eller bli dömd så. 

Men kanske är det som upprör så mycket. Att män inte har något med vår girl power att göra och när avsändaren visar sig vara män i indirekt disguised blir de förbannade? 

Kan man inte promota girl power utan att själv vara tjej? Är det där skon klämmer? Vi kanske inte är där ännu att det är rumsrent för män att vara avsändare till såna budskap Män ska helt enkelt ge fan i att säga åt oss kvinnor vad vi ska göra. Kunden upplever en extremt krock i att vissa män peppar oss medan andra slår oss? 

Skulle det kännas bättre om vi hade en stor röd stoppskylt i kassan på varje e-handel med manliga majoritetsägare och peppiga budskap där vi måste klicka i rutan ”Ja, jag vill köpa trots att majoriteten av detta bolag ägs av män”? 

Nej, ge mig istället en kryssrutan med texten ”I couldn´t care less. I'm busy building my own dream and just want a fast check out.”

Är det verkligen männen vi är arga på eller är det våra fellow babes som låter sig bli snuvade på sin livsdröm för att vi ställer oss sist i kön? 

Jag önskar jag hade en spåkula, en riktigt fet en, tänk överdimensionerad hiphop-stil och sen skulle jag visa er framtiden. Där ser jag en armé av tjejer som bara kör. Ostoppbara och som inte tar plats, de är plats. De ställer sig med andra ord aldrig sist i kön. 

Allt kommer förändras. De gamla männen i det gamla styrelserummet med de gamla tankarna tar hissen ner till den gamla lobbyn där dörren bara har handtag på utsidan. Ett handtag ingen utifrån trycker ner. 

Så vänta ni bara. The future is just around the corner. Då kommer såna här diskussioner vara helt irrelevanta för då är det vi som äger.

Karin Bjärle, grundare av PS of Sweden.

Läs gärna vår granskning här

Läs mer