Sök

Annonssamarbete med Humlegården

Experternas tips: Så flätar du samman arbetsplatsens alla dimensioner och skapar ett kontor där medarbetarna trivs

Norra Station i Hagastaden är en av Humlegårdens stora satsningar. Här sträcker sig kontoret bortom lokalens väggar, exempelvis i form av trevliga takterrasser. Inflyttning påbörjas hösten 2021. Illustration: Walk the Room

Karin Holmberg

Vad krävs för att skapa ett kontor som är attraktivt för medarbetarna att återvända till efter pandemin? Här ger experterna på fastighetsbolaget Humlegården sina bästa tips!

Det senaste året har många arbetat hemifrån och mycket tyder på att flexibilitet i form av var man utför sitt arbete kommer att vara en viktig fråga även framåt. 
 
Som arbetsgivare kan det vara svårt att veta hur man ska tänka angående sina kontorslokaler och hur man ska använda dem på bästa sätt.
 
”Vi brukar rekommendera att man börjar med att formulera en strategi. Hur definierar vi vårt arbetssätt? Hur kan kontoret stödja verksamhetens mål och syfte på bästa möjliga sätt? Vad är viktigt för att vara en attraktiv arbetsgivare?” säger Peter Lind, Fastighetschef på Humlegården. 
 
Arbetsplatser har flera dimensioner: den fysiska, digitala och sociala miljön, som måste flätas samman på ett bra sätt, lyfter Peter. Dessutom ställs allt högre krav på miljön och sammanhanget i stort, som måste vara attraktivt ur många aspekter – från läget till serviceutbud och träningsmöjligheter.  Men lyckas man har man mycket att vinna:

”Kontoret är en viktig plattform för utvecklingen och förstärkningen av ett bolags kultur och därmed drivkraft. Ett riktigt bra kontor återspeglar också varumärket på ett bra sätt”, säger Peter.

Vill du veta mer om kontorets roll post-Corona? Lyssna på podden ”Miljöer att växa i”.   

”Skapa rätt förutsättningar och dimensionera rätt”

Även om många nu är trötta på att jobba hemifrån och längtar tillbaka till kontoret så finns det saker som många har upplevt som positivt när man har jobbat på distans, som möjligheten till fokuserat, individuellt arbete. Så hur kan man ta med det framåt?
 
”Det handlar om att skapa rätt förutsättningar och dimensionera rätt. Många har inte tillräckligt med yta för fokuserat arbete, eller platser där man kan ta ett enskilt samtal, trots att de behoven ofta är stora bland medarbetarna”, säger Anna Kullendorff, Affärsutvecklingschef på Humlegården.
 
Mindre rum med en stor skärm som man enkelt kan ansluta till kommer vi att se mer av framöver, spår hon. Både för de moment då man behöver lugn och ro, men även för att vardagen kommer att innehålla många digitala möten även efter pandemin.
 
”Men vad som är ännu viktigare är själva upplevelsen, varför ska jag vilja åka in till kontoret? Hur kan vi skapa ett kontor som erbjuder miljöer, upplevelser och service som inte finns i hemmet?” framhåller Anna, och tillägger:
 
”Man ska planera ytan effektivt men den måste också fyllas med rätt saker, där kan man exempelvis arbeta med zoner för olika tillstånd och moment. Vi mår alla bra av miljöer som erbjuder variation under arbetsdagen.”

Dags för nytt kontor? Humlegården har ett brett utbud av lokaler i några av Stockholmsområdets bästa lägen.
 

Bra underlag viktigt stöd i utformningen av arbetsplatsen

När man ska utveckla kontoret är det viktigt att involvera alla medarbetare, så att de känner att kontoret skapas för dem och möter deras behov på ett bra sätt, säger Peter. 
 
Samtidigt är det viktigt att ta hjälp av all expertis som finns att tillgå. Med hjälp av mätningar, analyser och medarbetarundersökningar får man ett bra underlag till arbetet med utformningen av arbetsplatsen. 
 
”Vårt mål är att skapa skräddarsydda lösningar för våra kunder, och det bygger på en nära dialog där vi kan fånga upp deras behov och förutsättningar, och matchar det med en lösning som stödjer verksamheten på ett bra sätt – från lokalen i sig till servicen runtomkring”, säger Peter.

Vill du veta mer om hur Humlegården kan hjälpa just er verksamhet? Läs mer här. 

Läs mer