Från en dörr mittemellan entrén till Citygross och Bauhaus i Ulvsunda väster om Stockholm, sticker Mathems vd Tomas Kull ut huvudet. Han visar vägen nerför trapporna och in genom en korridor som leder till personalmatsalen. I anslutning till den ligger Mathems gigantiska lager på 20.000 kvadratmeter.
“Du ska nog behålla jackan på innan vi går in på lagret. Vi har nämligen anpassat det efter olika temperaturzoner, i frysen är det minus 24 grader och sedan kommer en kyl där det är mellan 2 och 4 grader. Det finns en risk att glasögonen kommer att imma igen,” säger Tomas Kull.
Till skillnad från vanliga matbutiker så är varorna inte placerade efter kategori utan efter hur pass ofta de beställs. Vi börjar längst bak i den rumstempererade zonen där vi går förbi hyllmeter efter hyllmeter med de minst frekventa produkterna, som frågespel, nagellacksborttagning och vissa godissorter.
“Innan vi fick eget lager 2012 samarbetade vi med en Ica Supermarket-butik men det var mycket svårare. Det fanns alltid en risk att alla kycklingar i butiken hade hunnit ta slut, så att vi fick ringa upp den kund som gjort beställningen på nätet och förklara läget", säger Tomas Kull på tydlig östgötska.
Förutom lagret i Stockholm har Mathem även lager i Göteborg. Totalt betalar bolaget ut lön till runt 1.000 personer. Logistiken är fascinerande, varje person plockar varor åt 20 personer samtidigt och får hela tiden nummer upplästa i örat som säger vilken hylla hen ska gå till.
“Det är fräscha varor, ingen annan har varit och tryckt på din avokado eller hostat på frukten. Vi samarbetar med de allra bästa leverantörerna för till exempel fisk och bröd och har alltså ingen fisk som ligger i flera dagar i någon disk”, säger Tomas Kull.
Han hejar på och utbyter några ord med de anställda som vi passerar. Det märks att han är stolt över att kunna erbjuda arbete till så många.
“Vi har en kille som började som praktikant och idag är han gruppledare. Han har ingen familj i Sverige och för mindre än ett år sedan bodde han på gatan. Man kan ge folk en chans och det känns jättehärligt. Vi söker efter folk som brinner för att jobba. Mycket handlar om inställning, det är inte så att man behöver ha gått en speciell utbildning,” säger han.
Det har gått nästan tio år sedan Mathem grundades av Tomas Kull och hustrun Karolin Kull. Då var han i 40-årsåldern och hade hunnit ha en karriär i många år. Han hade både drivit eget och jobbat med marknadsföring, sälj och logistik på bland annat tobaksjätten Swedish Match.
Barnen var runt 8 och 10 år och ofta behövde han ta en tur förbi mataffären på vägen hem från jobbet. Kreativiteten och inspirationen var nära noll och det slutade ofta med klassikerna pasta carbonara eller ugnspannkaka.
“Vi lade runt fyra-fem timmar i veckan på att handla mat, man åkte till butiken titt som tätt, glömde något och var tvungen att komplettera. Slår man ut det över ett år blir det ju faktiskt fyra-fem veckor. Det är tid man skulle kunna ha extra ledigt och vem vill inte ha det ?”, säger Tomas Kull.
Han minns fortfarande en av de allra första beställningarna som rullade in. Det var någon som enbart beställt två påsar kanelbullar. Adressen verkade gå till en känd journalist – antagligen någon som tänkte skriva om tjänsten.
“Vi var jättenyfikna när budet kom tillbaka och ringde upp och frågade hur det gått. Men det visade sig vara någon med samma namn som journalisten som ville uppvakta sin tjej som tyckte om bullar. Det finns några sådana solskenshistorier som man minns. Många skickar också mejl och säger att vi har räddat deras äktenskap genom att vi spar tid åt dem,” säger Tomas Kull.
Mathem har också gjort gott för hans eget äktenskap, även om det inte alltid är helt enkelt att driva bolag med sin äkta hälft. Runt 2008-2009 var paret riktigt oense om huruvida de skulle lägga tid på att förändra designen eller inte.
Medan Karolin Kull ville lägga tid och pengar på en stor omdesign av sajten så tyckte Tomas det var onödigt och ville bara köra på. I dag är han glad över att det blev som hustrun ville, även om det innebar att de halkade efter lite i försäljning under ett halvår.
“Hon brukar säga att om vi inte gjort resan tillsammans så hade vi kanske varit skilda idag eftersom det tar så mycket tid att driva företag. Jag har alltid älskat att jobba, hjärnan är ständigt på. Jag brukar cykla till och från jobbet för det är de enda gångerna jag inte kan prata i telefon. När jag kommer fram har jag massor i huvudet som jag skriver ned på en gång", säger Tomas Kull.
Ändå har Tomas Kull försökt lägga om sin livsstil och blivit bättre på att ta tillvara på sin hälsa. För några år sedan fick han nämligen problem med hjärtat.
"Jag har genomgått sju elkonverteringar vilket innebär att hjärtat slår i fel rytm. Man sövs ned, får en elstöt och så startar hjärtat om. I dag mår jag bra men det har gjort att jag försöker motionera och sova mer om nätterna", säger han.
Passionen för att driva eget verkar ligga i generna. Hans föräldrar startade eget företag och ledde en av Sveriges första utbildningar för intäktsdrivna datorprogram. Farfars far drev en stor postorderfirma i Ryssland i slutet av 1800-talet, morfadern hade ett garveri och mormodern hade en egen butik.
“Det har inte varit självklart att jag själv ska bli entreprenör men jag tror absolut att det har påverkat mig. Framförallt kommer jag från en uppväxtmiljö där ingenting är omöjligt, allt går bara man vill. Jag har också fått lära mig att livet handlar om att göra val, vilket jag tycker är jättejobbigt. Jag vill ju erbjuda allt till våra konsumenter hela tiden", säger Tomas Kull.
Att plocka in rätt investerare i bolaget tycks ändå ha varit ett relativt enkelt val. Genom åren har Mathem lyckats locka till sig riskkapitalbolaget Verdane, H&M:s vd Karl Johan Persson, internetveteranen Jakob Tolleryd och den danske miljardären Anders Holch Povlsen.
2010 var första gången som Mathem tog in externt kapital när Verdane gick in med 12,5 miljoner kronor. Ungefär samtidigt började också affärerna att ta fart på allvar.
“Det gick väldigt snabbt, från att vi hade första samtalet till att pengarna fanns på kontot tog det mindre än en månad. Vi hade många som var intresserade men det kändes rätt med Verdane och jag ville fokusera på kunderna och inte lägga för mycket tid på att träffa investerare,” säger Tomas Kull.
Förra året växte Mathem med 60 procent och omsatte 720 miljoner. 2014 landade resultatet på en förlust på 106 miljoner kronor och även förra året slutade negativt.
“Men det är enligt planerna. Närmare årsskiftet hoppas vi att kunna gå break even", säger Tomas Kull.
Även om han medger att det bitvis varit en tuff tioårsresa så har han svårt att dra sig till minnes någon händelse som varit extra kämpig. Kanske för att han “inte gillar att se tillbaka utan hellre ser framåt.”
“Försäljningen har faktiskt gått uppåt hela tiden, men visst är det en bransch med låga marginaler En e-handlare som säljer kläder kan leverera en vara för 1.000 kronor medan vi kanske måste leverera 50 varor för samma pris. Men det går bra för oss och i år är målet att omsätta en miljard kronor.”
Namn: Tomas Kull.
Ålder: 52 år.
Uppvuxen: Småland, Norrköping och USA.
Bor: Stockholm.
Familj: Fru, två barn, 18 och 20 år, och en hund.
Utbildning: Masterexamen i industriell ekonomi från Tekniska högskolan vid Linköpings universitet, executive MBA från Handelshögskolan i Stockholm.
Karriär i korthet: Säljare på Svenska Tryckcentralen, ansvarig för ekonomi och affärsutveckling inom Swedish Match Norra Europa, vd på Gustavus, eget företag och grundare och vd för Mathem.
Jobbar bäst: Med härliga människor där självklart min fru och barn ingår.
Den perfekta dagen: Alltid idag.
Favoritapp: Mathem samt SMHI. Vädret påverkar Mathems volymer och trafiksituationen för våra bilar.
Det här visste du inte: Jag spelar valthorn.