Sök

Charge Amps gasar på elbilsvågen – växer 200 procent

Charge Amps

Anders Bergtoft, vd och Jenny Jerselius, marknadschef Charge Amps. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Charge Amps rider på elbilsvågen. Inför noteringen i första kvartalet 2022 värvar bolaget nu en rad nyckelpersoner.

Allt fler svenskar vill köra elbil. Förra året ökade nyregistreringen av laddbilar (främst hybrider) med 132 procent enligt Bil Sweden.

Samtidigt ökade greentech-bolaget Charge Amps, som säljer laddboxar, mjukvara och andra tillbehör för laddning av elbilar, sin försäljning med 141 procent, och landade på en omsättning på 104 miljoner kronor.  

Försäljningen går genom taket

I år har försäljningen exploderat. Bara under första kvartalet ökade omsättningen med 200 procent jämfört med samma period förra året. Redan årets första kvartal hade bolaget sålt för 50 miljoner kronor, alltså nästan hälften av vad man sålde på helåret 2020.  

“Det är en väldigt stark tillväxt i vår bransch. Idag är 50 procent av alla bilar som säljs i Sverige antingen el eller hybrid. En bil lever i 17 år så det kommer ta lång tid innan hela flottan har bytts ut, så vi ser att det kommer vara en starkt tillväxt globalt under många år”, säger bolagets vd Anders Bergtoft.

Under våren tog bolaget in 130 miljoner kronor från Swedbank Robur. Då landade värderingen på bolaget på 1,3 miljarder kronor. Så sent som 2016 hade bolaget en värdering på 100 miljoner kronor.  

Biffar upp teamet

Pengarna  ska användas bland annat för expansion i Europa. Bolaget har också nyligen gjort tre nyckelrekryteringar i form av Jenny Jerselius som marknadschef, Johan Roden som kommersiell chef för Europa och Carl-Johan Ihre som blir strategichef.

Men pengarna ska också användas för att förbereda börsnoteringen som är planerad till första kvartalet 2022. 

“Då kommer vi ha ett resultat för 2021 att visa upp också. Vi har mer pengar än vad vi hinner göra av med i nuläget, så det är ingen brådska på sekunden att gå till börsen”, säger Anders Bergtoft.

Målet är att omsätta en kvarts miljard 2021. Charge Amp säljer sina produkter via distributörer, som i sin tur säljer vidare till återförsäljare, oftast elektriker. 

Kunderna är till exempel företag, privatpersoner eller bostadsrättsföreningar. 

Charge Amps tillverkar däremot inte snabbladdare som finns längs vägarna i landet. 

“Jag kan ladda min bil i garaget och på kontoret, men nästa vecka ska jag till Helsingborg och då måste jag stanna på vägen och ladda på en snabbladdare. Men 80 procent av all laddning är den man gör hemma eller på jobbet”, säger Anders Bergtoft.

Laddboxarna subventioneras

Att det finns politiska ambitioner att få fler elbilar i rullning är också något som hjälpt bolaget. Idag får den som köper en laddbox i Sverige tillbaka 50 procent av kostnaden. Ett liknande system finns i Tyskland. Och många andra länder premierar elbilar på olika sätt. 

Att politiska incitament påverkar elbilsmarknaden har kanske varit extra tydligt i Norge. Om 50 procent av bilarna som säljs i Sverige är el eller hybrid så är samma siffra i norge 85 procent. Där har den som kör elbil fått parkera gratis och köra i bussfilerna. Skatt och moms har sänkts på elbilar så att de blivit billigare att köpa. 

“Det har drivit på den marknaden starkt. Det är en mindre marknad än Sverige om man tittar på antalet personer, men de ligger längst fram. Utbyggnaden av snabbladdare går lite för långsamt i Sverige, i Norge har man varit snabbare att få det på plats. Företagen måste ställa om och göra de investeringarna, de måste våga utmana sina egna affärsmodeller”, säger han och syftar på bland annat bensinbolagen. 

Varför vill ni till börsen?

“Dels för att vi vill vara en ledande aktör inom elbilsladdning globalt, då ska man vara noterad. Det ger tillgång till mer kapital och gör att vi kan vara en aktör som agerar på marknaden antingen genom att investera i andra bolag eller genom att köpa marknadsandelar. Jag tror att det är rätt väg”. 

Även konkurrenterna har gått bra. I Sverige finns bland annat börsnoterade Garo som också vuxit kraftigt, och som har ett börsvärde på nära 7 miljarder kronor. Även norska konkurrenten Zaptec har haft en stark utveckling på börsen. 

Det som skiljer Charge Amps från konkurrenterna är enligt Anders Bergtoft bland annat designen. Bolaget vill vara lite det som Apple är för telefoner, och produkterna tillverkas av återvunnen aluminium. 

Läs mer