Sök

Annonssamarbete med TELIA

5 vanligaste teknikstruls-frågorna – här är svaren du behöver (har du koll?)

TeliaDigitalisering

Ebba Arnborg

Telias företagsrådgivare Filip Wilhelmsson hjälper varje dag kunder att få bättre koll på hur deras IT-miljö kan fungera säkert. Här är frågorna som skapar frustration och lösningarna för en effektivare arbetsdag.

1. Hur löser vi IT-strulet på hemmakontoret?

Distansarbetesfrustration är ett känslotillstånd som blivit allt vanligare när arbetsplatsen flyttat in i hemmet i och med pandemin. När många företag fortfarande sitter med en traditionell IT-miljö som kräver VPN-uppkoppling för att komma åt fjärrskrivbordet på datorn uppstår ofta problem.

Filips lösningsförslag:
”Många företag kör på med samma lösning som man alltid har gjort. Men om problemen fortsätter kanske det är dags att stanna upp och se sig om efter alternativ på marknaden? Ringer du oss på Telia lyssnar vi in era behov, identifierar problemen och tar sedan reda på vad ni önskar uppnå, för att kunna ge ett så träffsäkert lösningsförslag som möjligt. Telia erbjuder allt, från ax till limpa, när det kommer till kommunikation, uppkoppling, drift och support.”

Samla all it och kommunikation och spara tid och pengar – här kan du boka kostnadsfri rådgivning!

2. Varför är uppkopplingen så seg?!

Internetuppkopplingen fungerar inte. Bredbandet är segt. Nu kopplar wifi ur igen och ska det verkligen ta så här lång tid att starta upp igen?! Nätverksuppkoppling är ett problem med många namn, men hur blir man av med det?

Filips lösningsförslag:
”Till att börja med råder ofta en viss begreppsförvirring. Många använder sig av ’router’ som samlingsnamn för allt som har med nätverk att göra, när det i vissa fall handlar om en USB-sticka inpluggad i datorn eller en enklare router inköpt på närmsta varuhus, gärna sammankopplad med en nätverksförlängare av ett helt annat märke.  Många delar dessutom samma nätverk för allt hemma, från barnens spel och strömmad tv till jobbdatorn. Vi på Telia har expertkunskapen som kan hjälpa dig att identifiera var de svaga punkterna finns och hur problemen ska lösas för att få en smidig arbetsvardag, även hemma.

Gör det enklare att få tekniken att fungera ihop, genom att samla all it och kommunikation. Här kan du boka kostnadsfri rådgivning!

3. Hur hanterar vi säkerhetsspöket?

Alla vet att det är viktigt med säkerhet, men när teori ska omsättas i praktik blir många osäkra. Hur gör vi egentligen för att få det att fungera?

Filips lösningsförslag:
"Telia kan hjälpa till med utrullning av hårdvara, så att till exempel telefonen eller datorn redan är konfigurerad på rätt sätt när den lämnas över till medarbetaren. Till exempel genom att kräva sexsiffrig inloggningskod eller blockera vissa applikationer. Det ger dig som företagare kontroll över din maskinpark och högre säkerhet.”

4. Måste jag alltid ringa en säljare, när redan vet vad jag vill ha?

Om du vet vilken ny telefon och dator du vill ha, men drar dig för att ta kontakt, går det då att undvika personlig kontakt?

Filips lösningsförslag:
”Som kund hos Telia kan alla företag – små som stora – få en webbshop som är anpassad efter behoven på just er arbetsplats. I er portal finner ni den hårdvara ni oftast köper, tips på nyheter och erbjudanden. Allt samlat på ett ställe, bekvämt och smidigt.”

5. Vem bjöd in till videomötet från helvetet?

Någon har problem med att koppla upp sig till konferenssystemet, en annan kan inte ansluta till Teams, en tredjes mikrofon sprakar konstant och en fjärde syns knappt i bild. Kan dåliga digitala möten bannlysas?

Filips lösningsförslag:
”Det här är en fråga som är viktig, inte minst för mindre företag som jobbar mycket med försäljning. För även efter pandemin kommer kunderna att förvänta sig att bli professionellt bemötta även digitalt. Med enkla medel går det att säkra kvaliteten på mötena. Har ni rätt uppkoppling för att klara videomöten? Och vilken utrustning behöver ni? Telia säljer allt från enkla bordshögtalare till kompletta videmötesrum – allt anpassat efter era behov.”

Samla all it och kommunikation och spara tid och pengar – här kan du boka kostnadsfri rådgivning!

LÄS OCKSÅ: Scandinavian Biopharma har dagliga kontakter över hela världen och en stabil IT-miljö är helt avgörande för deras affär. Med Telia som helhetsleverantör har de en partner att utvecklas tillsammans med – för tillväxtresan fortsätter i högt tempo. Läs vår intervju med dem här: ”Med Telia får vi den personliga kontakten och storföretagets muskler”

Läs mer