Mapillarys affäridé är att företag ska betala för att använda karttjänsten för att till exempel planera ombyggnationer på platser Googles Street view inte når eller inte bryr sig om.
Företaget har nu kartlagt 1,2 miljoner kilometer mark med med hjälp av användarnas bilder. Hittlls har tjänsten 18.000 användare och de flesta bilderna kommer från Tyskland och USA.
Nu tar bolaget in 68 miljoner kronor i riskkapital från Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico och det amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia som ska användas till ytterligare expansion, vilket Dagens industris sajt Di Digital var först med att rapportera. Även teamet ska utökas med fler utvecklare.
"Vår vision är att kartlägga världen med bilder för att folk ska få dela platser och resor och utforska delar av världen som de inte sett tidigare," säger Jan Erik Solem när Breakit når honom på telefon.
Han fortsätter:
"Vi vill också förstå de här bilderna och tolka vad som finns i dem. Vi ska kunna säga vad som finns på en plats och hur den har förändrats över tid."
Mapillary är baserat i Malmö och grundades 2013 av Jan Erik Solem som tidigare har sålt ansiktsigenkänningsbolaget Polar Rose till Apple. I januari 2015 tog Mapillary in 1,5 miljoner dollar från Sequoia. Den senaste rundan leddes dock av Atomico.
Affärsmodell bygger framför allt på att sälja data om platser och bilder till betalande kunder. 2014 omsatte bolaget knappt en miljon kronor.
"Mapillary förändrar hur vi kartlägger och navigerar i vår omvärld. Deras ambition är att förändra hur vi planerar våra städer, utvecklar transportnätverk och uppfattar olika delar av jorden. Vi är stolta över att investera i företagets nästa tillväxtfas och ser fram emot att arbeta tillsammans med Jan Erik och hans team när de nu vidareutvecklar teknologin och skalar upp verksamheten", säger Niklas Zennström, vd och grundare för Atomico.