Lendos siffror för det första kvartalet finns med i den norska mediakoncernen Schibsteds delårsrapport. Lånetjänstens intäkter uppgick 242 miljoner norska kronor, ned med 3 procent i förhållande till motsvarande period i fjol.
Och i Sverige var det etter värre. På den svenska marknaden genererar Lendo ungefär tre fjärdedelar av sina intäkter och där låg tappet på 9 procent.
“I det korta perspektivet har pandemin lett till en långsammare intäktsutveckling eftersom banker har varit mer restriktiva på grund av ökad makroekonomisk osäkerhet”, skriver Schibsted om Lendo i rapporten.
Ska fortsätta satsa internationellt
Lendo vittnar även om ökad konkurrens på den svenska marknaden, och det har lett till att marknadsföringen har blivit dyrare. Detta är trend som väntas fortsätta. Men i det första kvartalet gick resultatet åt rätt håll, åtminstone vad gäller rörelseresultatet före av- och nedskrivningar. Denna vinst landade på 50 miljoner norska kronor i det första kvartalet, upp från 43 miljoner under motsvarande period 2020.
Breakit har tidigare skrivit att bolagets utlandssatsningar fått vänta och att lanseringen i Polen helt har skrotats.
Nu meddelar Schibsted att de lanserade i Spanien i slutet av förra året och den internationella expansionen ska fortsätta. Den geografiska satsningen väntas tynga resultatet med 70-80 miljoner norska kronor under 2021.