Sök

Fishbrain fångar ny produktchef: "Känner mig som jultomten"

FishbrainPå nytt jobb

Jimmy Poopuu, ny strategisk produktchef på Fishbrain. Foto: Press

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

Jimmy Poopuu blir ny strategisk produktchef på Fishbrain. Här är hans egna ord om det nya jobbet.

Varför har du sökt dig hit till nuvarande tjänst och företag?
“Jag är i grund och botten UX-designer, med 17 års hopsamlad erfarenhet i ryggsäcken, men också en hängiven sportfiskare och ett tidigt fan av Fishbrain. Konceptmässigt älskar jag appen, men det skavde i mig att den inte fungerade och såg ut som jag ville. Jag såg all potential och ville vara med och påverka appen. Om jag minns rätt så skickade jag ett par förslag, förutsättningslöst och utan förvarning, på en redesign av appen till vår vd Johan Attby. Detta mynnade ut i ett par möten om hur användarupplevelsen kunde förbättras och diskussioner om appens framtid. Taggad till tänderna hoppar jag nu på tåget som strategisk produktchef!”

Var jobbade du tidigare och vad gjorde du i den tjänsten?
“Tillsammans med en kollega så drev jag ett litet konsultbolag, Amazing Applications, som fokuserade på design och utveckling av appar. Rollen i ett så litet bolag är en härlig kompott av allt mellan himmel och jord, men fokus låg på UX och grafisk design. Vi satsade hårt på vår egna vegetariska kokbok 'Green Kitchen' till iPad, iPhone och Apple Watch. Appen fick, och får fortfarande, otroligt mycket kärlek av Apple-användare världen över. Den blev bland annat utnämnd till 'Best of 2012' i kategorin iPad-appar i App Store och fick bland annat vara med i Apples reklamfilm vid lanseringen av iPad 2.

Vad ska du göra i din nya tjänst?
“På pappret har jag en ‘fancy pancy’-titel som lyder; Chief Product Officer. På ren svenska är jag strategisk produktchef. Jag ansvarar för produktens vision, strategi och roadmap, och ser till att vi fokuserar på rätt saker och får till den mest intuitiva och härliga användarupplevelsen vi bara kan på respektive plattform (iOS och Android).”

Vad ser du mest fram emot på ditt nya jobb?
“Fishbrain har en stor community av taggade, men också högljudda fiskare. Trampar vi i klaveret får vi höra det med besked och när vi gör något rätt får energipåfyllande kärlek tillbaka. Jag tycker mycket om interaktionen med våra användare. En av mina favoritsysslor är att intervjua våra användare. Lyssna på deras idéer och försöka se deras behov. Jag känner mig som jultomten när jag får tillfälle att berätta om att efterfrågade funktioner är på gång, och kan se “peppet” lysa i deras ögon. Det ger mig energi.”

---------------------------------

Fakta om Jimmy Poopuu:

Ålder: 37 år

Familj: “Två kalasfina barn, en matmanisk hund (basset), en stökig bondkatt och en fantastisk tjej!”

Bor: I Glömsta (Huddinge) söder om Stockholm

Intressen: “Förutom fiske och design så ägnar jag på tok för mycket tid åt fotboll och Liverpool!”

Favoritapp: Swish

Varför är det din favoritapp?: “Jag älskar hur enkel den är och vad den möjliggör. Avskalad, rakt på sak och utan dödkött. Så mycket detaljkärlek i gränssnittet. Jag önskar att jag hade fler att föra över pengar till! Älskar vyn när man skickat pengar till någon. Den med bubblorna som animerar i bakgrunden under checkmark-ikonen. Blir glad varje gång. Det krävs så lite extra finslip att lyfta en användarupplevelse från en axelryckning till något man minns och tar med sig.”

Berätta något om dig som inte så många vet om: “Jag är förmodligen norra Europas sämsta FIFA16-spelare. Trots flera hundra nedlagda timmar så harvar jag fortfarande i division 7. Vad är det man säger? Trägen vinner! Min tid kommer.”

Läs mer