Sök

Ingager vände kris till succéår – vinsten ökade med 66 procent

IngagerSociala medierMarknadsföring

Jimmy Jakobsson, vd och grundare Ingager.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Ingager tappade 15 procent av kunderna på några veckor när pandemin bröt ut. Men bolaget lyckades vända till ett rekordresultat.

“Vi var livrädda och funderade på om det var över”, säger bolagets vd och grundare Jimmy Jakobsson.

Ingager hjälper företag med marknadsföring på Facebook och Instagram. I mars när pandemin kom tappade bolaget 15 procent av sina kunder på bara några veckor och under två månader gjorde bolaget inga affärer alls.

“Det var total stiltje och vi var livrädda och funderade på om det var över. Vi har ändå hållit på i nio år”, säger bolagets vd och grundare Jimmy Jakobsson. 

Bolaget krishanterade bland annat genom att lägga fokus på de anställda. Ingen skulle sägas upp. Fokus låg på att alla skulle ha en bra vardag och varje dag informerade bolaget om den finansiella statusen. 

Trots krisen lyckades Ingager vända till ett rekordresultat. Rörelseresultatet förra året landade på 14,6 miljoner kronor enligt bolaget, en ökning med 66 procent jämfört med året innan. Omsättningen ökade med 9 procent till 160 miljoner kronor. 

Hur gick det till?

Enligt Jimmy Jakobsson började affärerna komma igång igen i juni och därefter gick det snabbt. I takt med att e-handeln ökade dramatiskt så kom också kunderna tillbaka.

“Existerande kunder började se att vi fortfarande levererade resultat och valde att investera mer, och mer traditionella varumärken som gick från fysiska butiker till att satsa mer digitalt tillkom”, säger han. 

Visar på trendskifte

Som exempel tar han klädföretaget J Lindeberg som tidigare främst satsat på egna butiker och återförsäljare, och som nu säljer via en egen butik online. 

Jimmy Jakobsson sätter fingret på ett skifte som blivit allt mer tydligt under året, och som så mycket annat har snabbats på av pandemin. Traditionella varumärken börjar sälja direkt till konsumenterna istället för via olika återförsäljare, det vill säga att de tar efter till exempel Nakds och Daniel Wellingtons affärsmodeller. De bolag som fötts digitalt har haft ett stort försprång med välfungerande e-handelsplattformar och de har, genom att slopa återförsäljare och butiker, kunnat lägga mer pengar på marknadsföring. 

Kanske bör de känna sig hotade nu när klassiska varumärken börjar jobba likadant och springer i kapp? 

Jimmy Jakobsson tror definitivt det. 

“Folk gillar fortfarande varumärken som till exempel Nike. Och de kommer satsa supermycket på att sälja direkt till konsumenten”, säger han.

Under året öppnade Ingager ett nytt kontor i Köpenhamn. Bolaget har sedan tidigare kontor i Stockholm och Berlin. 

Målet för 2021 är att fortsätta växa.

“Vi har haft en bra start och ligger över budget. Samtidigt går e-handeln enormt starkt. Vi ser också att fler och fler uppdragsgivare satsar på att marknadsföra sig på fler marknader”, säger Jimmy Jakobsson.

Ett potentiellt orosmoln för bolaget är samtidigt Apples nya hållning till dataintegritet. I techjättens nya uppdateringar tillfrågas användarna om de vill dela med sig av sin data till bland annat Facebook. För bolag som annonserar via Facebook, och för bolag som Ingager som hjälper dem, är den datan viktig för att annonseringen ska nå rätt målgrupper. 

Det handlar exempelvis om att du idag kan få riktade annonser inne på Facebook baserat på vilka sajter du har besökt utanför Facebook, något som har varit till Facebooks fördel gentemot till exempel bredare annonsering. 

Jimmy Jakobsson menar dock att det inte har påverkat dem alls, och han tror inte heller att det kommer påverka framöver. 

“Facebook jobbar stenhårt på att hitta lösningar som både ger användarna integritet och som hjälper småföretagare att hitta rätt målgrupp”, säger han.

Mediejätten Egmont är majoritetsägare i Ingager. Grundarna Jimmy Jakobsson och Henrik Almskoug äger tillsammans strax under 40 procent av bolaget. 

Läs mer