Sök

Krönika: Arash Gilan

Arash Gilan: Därför kan NFT vara framtiden – kulturen är i förändring

NFT

Arash Gilan

Arash Gilan

NFT må tyckas galet – men är det verkligen det?
Det frågar sig Arash Gilan i en krönika.

Picasso menade, radikalt för sin tid, att konst inte handlar om att avbilda verkligheten. För frågan är – vad är verkligheten?

Det du ser är nämligen inte objektivt, utan istället din subjektiva definition av det vi kallar verkligheten.

Alla människor ser saker och ting i olika ljus.

Just det sammanfattar väl definitionen av kultur, konst och allt kreativt skapande. Det finns ingen fakta – det är tycke och smak som evolverar över tid. När en digital tavla, "Everydays — The First 5000 Days" av artisten Beeple, nu sålts för 69 miljoner dollar via NFT (non-fungible token) är det egentligen en naturlig evolution av vår digitala värld samt konstvärld.

Vad NFT är förklaras väl i följande artikel så jag går inte in på definitionen. Här vill jag istället ge exempel, inspiration och idéer på varför det är positivt för kulturvärlden. Jag kommer att ha fokus på media och konst, som ligger mig varmt om hjärtat, även om tekniken dessutom kan appliceras på många fler områden.

Här är några färska exempel. 

NBA använder NFT som teknik för digitala samlarkort, Taco Bell sålde slut på digitala tacos, gaming-industrin har hakat på och Jack Dorsey auktionerade precis bort sin första tweet ”Just setting up my twitter” för 2,9 miljoner dollar. Som om det inte vore nog så såldes en NYT-artikel för över 500.000 dollar.

Nyligen släppte även ett av mina favoritband Kings of Leon en deluxeversion av sin nya skiva som NFT.

Det må tyckas galet, men är det verkligen det? 

NFT kan skaka om allt 

2016 skrev jag boken "Get digital – or die trying" med tesen att ALLT som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Senaste året har det digitala blivit en brutal verklighet för allt och alla, för att uttrycka det milt. Skola, myndigheter, bolag och sociala relationer har fått bli helt eller delvis digitala i spåren av pandemin.

Nu är även kulturen i förändring.

Till skillnad från det fysiska, där det ibland kan vara svårt att särskilja en kopia från det äkta, kan det digitala kontraktet anses som helt säkert. Inom konst innebär det således att den som äger ett verk på ett säkert vis kan förvara det som köpts. Allt detta erbjuder blockchain-teknologin, som NFT är grundad på. 

För visst kan saker kopieras, och det kommer alltid att ske, men när man kan säkerställa sig som den enda och rättmätiga ägaren digitalt – ja då kan saker förändras på riktigt. NFT har potentialen att skaka om konst, film, musik, bok, spel och hela nöjesindustrin. 

Det öppnar även upp för nya affärsmodeller. 

Låt oss ta lite hypotetiska exempel. 

Bolag som Spotify kan få det svettigt om musiker börjar sälja skivor i limiterade upplagor digitalt via tekniken. Man skulle även kunna samäga en skiva genom att investera i artistens produktion av skivan för att i förlängningen också få del av royalties. 

Idag när konst säljs så är det endast den nuvarande ägaren som tjänar pengar vid en försäljning. Konstnären tjänar så lite som en krona på det. Via NFT kan man skapa en affärsmodell där man kan följa konstverkets försäljningar och orginalkonstnären kan få en andel av försäljningspriset varje gång den säljs. 

NFT öppnar även upp för är att kunna samäga konstverk – då konsten är digital har alla den tillgänglig när de vill i, motsats till fysisk konst som endast kan beskådas på en plats åt gången. 

Låt oss spinna vidare på möjligheter. Varför inte köpa din favoritscen i en film eller serie? En bild eller ett klipp av en influencer i deras vlogg? 

En självklarhet för den unga generationen

Du kanske tycker att det kan låta galet, men många saker som vi gör idag ansågs vara befängda på 90-talet. Och många digitala köp görs redan idag – ta bara alla tokens, skins och rubux (valutan i Roblox) som du köper till barnen idag utan eftertanke. Att äga digitalt är en självklarhet för den unga generationen och det kommer inte helt klart inte bli mindre av den varan. 

NFT öppnar kort sagt upp för nya affärsmöjligheter. 

Nu kanske du tänker: hur man kan äga något digitalt, är det inte bara att kopiera och dela det hela? Nja, är svaret på den frågan och det är viktigt att vara tydlig med skillnaden på tillgänglighet och ägande

Alla känner till Da Vincis berömda tavla Mona Lisa, alla kan googla fram en bild, spara den eller skriva ut den. Men bara en person eller institution kan äga den – och det är förstås en vital skillnad. 

Digitalt har detta alltså inte varit tekniskt pålitligt, men NFT möjliggör detta. NFT är byggt för den nya världen som yngre människor kan relatera till, men som äldre finkultur förkastar. 

De äldre generationerna förstår kanske inte hur mycket världen har förändrats, medan de yngre inte förstår hur nytt allt faktiskt är. De tar det mesta för givet och den skärpunkten är egentligen ett ämne för sig.  

Vart det hela bär vet ingen förstås. Vissa är djupt skeptiska, kallar det för en bubbla men jag tillåter mig själv att fascineras. Teknik är aldrig en magisk formel som bara sker. Mycket av den digitala eran har handlat om ”gratis” men NFT möjlighet att kreatörer i den digitala eran kan ta betalt för sin kreativitet på ett nytt och tryggt sätt. 

Kommer detta revolutionera allt och lösa alla problem inom kulturvärlden? 

Nej, men det kan mycket väl vara en ringa början och ny epok för artisteri.

Arash Gilan är VD och medgrundare av Viva Media  Han driver även VD-podden och skriver böcker där den senaste heter Apparnas Planet – människans roll i en digital värld. 

Läs mer