Sök

Spotify tar upp kampen med Clubhouse – gör affär på halv miljard kronor

Spotify

Daniel Ek. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Bolaget bakom live-appen Locker Room köps upp av svenska streamingjätten.

Efter storsatsningen på poddar gör Spotify nästa inbrytning i ett helt nytt segment. Det handlar om livesänt ljud i olika former eller “live audio” som den engelska termen lyder. Här har redan amerikanska appen Clubhouse tagit täten men nu vill alltså Spotify ta upp kampen.

Ett första steg blir förvärvet av Betty Labs som utvecklat ljudappen Locker Room. Idag är Locker Room fokuserad på sport-segmentet men enligt uppgift till amerikanska medier är planen att de närmaste månaderna bygga ut Locker Room till att bli en “förbättrat upplevelse för live-ljud”, för fler av bolagets kreatörer av fans.

Enligt källor till Dow Jones ska Betty Labs ha värderats till omkring 50 miljoner dollar eller motsvarande en halv miljard kronor i samband med köpet, uppger nyhetsbyrån Finwire.

Clubhouse har gjort live-ljud glödhett bland både investerare och stora techbolag se senaste månaderna. I mitten av mars hade Clubhouse-appen laddats ner 12,7 miljoner gånger och bolaget backas upp tungt av riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz. 

Samtidigt har Twitter tagit fram en Clubhouse-utmanare i form av tjänsten Spaces och Facebook ska också arbeta med en liknande produkt. Nyligen rapporterades även att jätten Microsoft övervägde att köpa chatt-tjänsten Discord för runt 100 miljarder kronor.

Och nu ger sig alltså Spotify sig in i detta getingbo av olika live-appar inom ljud.

“Kreatörer och fans har efterfrågat live-format på Spotify. Vi är glada över att snart kunna göra detta möjligt för hundratals miljoner lyssnare och miljoner innehållsskapare på vår plattform”, säger Gustav Söderström, chef för forskning och utveckling på Spotify och fortsätter:

“Hela världen vänder sig redan till oss för musik, podcasts och andra unika ljudupplevelser. Den här nya live-ljudupplevelsen blir ett kraftfullt komplement som kommer att förstärka och bredda utbudet som vi erbjuder idag.”

I en kommentar skriver Betty Labs grundare and vd Howard Akumiah:

“Tillsammans med Spotify ska vi fortsätta att erbjuda det bästa för sportpubliken och ta till vara på vad vi har lärt oss längs vägen för att skapa den ultimata destinationen för live-samtal kring musik och kultur.”

Texten uppdateras.

Läs mer