Sök

Redo att checka in på ny miljardmarknad – och pionjären bakom matkassarna är också med på resan

DiplocKläder

Abdiladiif Mohamed och Zakariye Salad, grundare Diploc och Niklas Aronsson. Foto: Press

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

De var nere för räkning men är nu tillbaka med en ny produkt som kan skaka om hela den svenska klädbranschen.

Här är entreprenörerna Zakariye Salad och Abdiladiif Mohamed omvälvande historia.

Zakariye Salad minns exakt var han var när dödsstöten för hans startup kom:

“Jag stod utanför Coop och läste mailet. Jag fattade direkt att det var gameover”, säger han.

I åtta månader hade han och Abdiladiif Mohamed slitit på kvällar, helger och i princip alla annan ledig tid med produkten. Idén var att ta fram en lösning som gjorde det möjligt att hämta ut paket med hjälp av ombud utan att gå igenom en krånglig identifieringsprocess. Tjänsten var klar för en bred lansering och de var ensamma på marknaden om lösningen.

Men det var i det läget Zakariye Salad fick mailet – där framgick att Postnord tagit fram exakt samma tjänst. Ridå för hans och Abdiladiif Mohameds projekt.

“Oj, det var tungt men samtidigt grävde vi inte ner oss. Det var bara att vända blad och börja leta efter en ny idé”, säger Abdiladiif Mohamed.

Och det dröjde inte länge innan de var något nytt stort på spåren. 

“I princip alla matbutiker började införa självscannning av varor där kunderna kunde checka ut från butiken utan någon hjälp från personalen. Varför finns inte den lösningen i klädbutiker också, tänkte vi”, säger Zakariye Salad.

Hittade en ny lösning 

Förklaringen var den plastbricka som finns i alla plagg för att förhindra stölder. Men Zakariye Salad och Abdiladiif Mohamed insåg att här fanns en stor möjlighet:

“Vi började skissa på en bricka som samlade in data och samtidigt känner av när köpet är genomfört”, säger Abdiladiif Mohamed.

Produkten heter Diplocs och är alltså ett helt nytt system baserat på en egenutvecklad hårdvara. Nu är de två grundarna redo för att lansera Diplocs.

Två stora klädkedjor har tackat ja till att agera testkunder med start från augusti och faller det testet väl ut väntar en skarp lansering under hösten.

“Vår pitch till klädhandlarna är att de får tillbaka investeringen (return on investment, ROI) efter 7 månader jämfört med minst 36 månader för de gamla säkerhetsbrickorna”, säger Abdiladiif Mohamed.

Så här ser pitchen ut

Enligt Abdiladiif Mohamed kommer pengarna tillbaka via flera olika led för de som använder Diplocs:

# Minskad personal. Färre personer behöver jobba i kassan vilket minskar personalbehovet med cirka 20 procent.

# Mindre stölder.

# Ökad försäljning – kunderna checkar ut via en skärm där de får relevanta erbjudande vilket bäddar för merförsäljning.

# Kunddata – på sikt den största potentialen. Genom att analysera kundens beteende i butik går det att erbjuda mer pricksäkra erbjudande och handlaren får ledtrådar om hur butiken ska inredas för att skapa ökad försäljning.

Utmaningen för Zakariye Salad och Abdiladiif Mohamed är nu att övertyga de stora klädkedjorna att byta ut sina gamla säkerhetsbrickor mot deras nya, digitala brickor. De gamla brickorna kostar cirka 7 kronor i inköp medan Zakariye Salad och Abdiladiif Mohamed tar ut ungefär det dubbla. I potten ligger en marknad värd miljarder.

“Vi är faktiskt inte särskilt oroliga på den punkten. Det är lite som att jämföra med en ny Iphone och en gammal Nokia-telefon. Dessutom kan vi ju visa att återbetalningstiden är mycket snabbare på våra brickor jämfört med konkurrenterna”, säger Zakariye Salad.

Matkasse-grundaren ser potentialen

En som redan nu hoppat på tåget som investerare i Diplocs är medgrundaren till Linas Matkasse, Niklas Aronsson som gått in med kapital i projektet. Hittills har Diplocs tagit in runt 1,5 miljoner kronor i riskkapital och inför sommarens test håller man på att plocka in ytterligare cirka 2 miljoner kronor från investerare.

“Förutsatt att testperioden funkar bra så siktar vi på att göra en ny finansieringsrunda i höst på 15 miljoner kronor”, säger Abdiladiif Mohamed.

Läs mer