Sök

Techstjärnorna hakar på Breakit och Skandias hälsoutmaning Happy workplace challenge: ”Många bra bolag”

BreakitSkandia

Breakit

Breakit

En rad kända techbolag har hoppat på Breakit och Skandias nya hälsoutmaning.
"Visar att den här utmaningen verkligen behövs”, säger Breakits vd Camilla Bergman.

I förra veckan lanserade Breakit och Skandia utmaningen ”Happy workplace challenge”, som är en satsning som syftar till hjälpa företag att få anställda att må och prestera bättre. Under fem veckor kommer alla som deltar att få ta del av fakta, tips och utmaningar från experter kopplat till exempelvis hälsa, ergonomi och stress. Tanken är att de olika stegen tillsammans ska hjälpa företagen som deltar att skapa gladare arbetsplatser.

Satsningen, som är ett kommersiellt samarbete mellan Breakit och pensionsbolaget Skandia, har dragits igång i spåren av coronakrisen, som tvingar mängder av människor och techbolag att arbeta hemifrån.

Nu står det klart att över 90 företag redan har anslutit sig till utmaningen. Bland bolagen återfinns namnkunniga techbolag som Quinyx, Let's deal, Bokio och Epidemic Sound (som förra veckan nådde en värdering på 12 miljarder kronor).

“Att det är så många bra bolag som hakat på Happy Workplace Challenge visar att den här utmaningen verkligen behövs”, säger Breakits vd Camilla Bergman.

Debatt kring hemmajobb

Att arbeta på distans har under pandemin gått från att vara något som många företag tvingats göra till att vara ett tillstånd som kan komma att bestå. Spotify och Kry, samt mängder med internationella techjättar, har exempelvis sagt att deras anställda kommer att kunna arbeta heltid på distans även efter krisen. Tanken bakom är att människor jobbar bäst och effektivast om de själva får välja var de vill jobba. 

Andra, som snabbväxaren Mentimeter, har däremot slagit ett slag för betydelsen av kontor och har ett ”office first”-tänk.

“Vi är tydliga med att vi värderar kontoret högt, dels för välmåendet hos alla oss som är medarbetare och dels för att vi tror att det ger en bättre produkt och mer innovation”, sade Anna Gullstrand, VP People på Mentimeter, nyligen till Breakit.

Camilla Bergman, vd på Breakit, menar att hon själv tycker att frågan är komplex och konstaterar att det är utmanande tider för alla företag, ledare och medarbetare.

”Men jag tror att dagens techbolag verkligen ser vinsten med att medarbetarna mår bra och vill göra vad de kan för att det ska vara så även i corona-tider. Så jag hoppas att ännu fler hakar på vår och Skandias utmaning så att det verkligen blir en rörelse!”

Utmaningen startar måndagen den 22 mars. Vill du veta mer om Breakits och Skandias utmaning kan du läsa här. Anmälning är kostnadsfri.

Läs mer